Cognitive stereotypes, forming the concept “business lady” in naïve world picture (on the material of Russian and German languages)

Authors

  • Ирина Феликсовна Баданян Rostov State University of Economics

Abstract

Badanyan Irina Felixovna – post-graduate student of linguistics and cross-cultural communication dpt. Rostov State University of Economics.

Abstract. On the material of modern media texts in Russian and German it is described linguacultural specificity of the concept “business lady” through the cognitive system of stereotypes, reflecting the typical notions of modern business lady in the naive picture of the world. The practical material for the article was the text information, analytical and business publications, published in the print or electronic media in Russian and German. The study implied the methods of frame modeling and contextual analysis. It is identified cognitive layers of the concept, investigated the specificity of its lexical and semantic representations. On the basis of the selected cognitive signs frame structure “business lady” is considered as a set of slots that objectifies the typical signs of a business lady, typical of Russian and German world pictures.

It was found that the stereotypical image of a business lady has a certain set of features – professional and moral qualities, intellectual ability, education, behavior, appearance, age, etc. Thus the formation of a business lady’s image in media texts takes place in close connection with the formation of stereotypes about women in the field of business relations, i.e. relying on certain standardized representation of business lady, which are fixed in the public mind.

Key words: cognitive stereotype, naive picture of the world, concept, frame, frame-based modeling concept, business lady, media text.

References

Банки и финансы - деловой интернет-журнал. [Электронный ресурс] URL: http://autofinances.ru/idei-dlya-biznesa/979-kak-stat-uspeshnoj-biznes-ledi-v-rossii.html / (дата обращения: 15.01.2016).

Беляева А. Бизнес на шпильках [Электронный ресурс] // БалтИнфо. 11.03.2012. URL: http://novostimb.ru/exclusive/svoy-vzglyad/2012/03/12/ biznes-na-shpilkax.html/ (дата обращения: 15 января 2016).

Владыкина Т. Легко ли быть деловой женщиной в России? [Электронный ресурс]. Российская газета. 23.09.2011. URL: http://www.rg.ru/2011/09/23/ zhenschina.html (дата обращения: 11.04. 2016).

Гармония жизни - сайт [Электронный ресурс] URL: http://www. garmoniazhizni.com/2013/08/12/kak-delovoy-zhenshhine-izbavitsya-ot- odinochestva/(дата обращения: 11.04.2016).

Демьянков В.З. Фрейм // Краткий словарь когнитивных терминов / Е.С. Кубрякова, В.З. Демьянков, Ю.Г. Панкрац, Л.Г. Лузина; под общ. ред. Е.С. Ку- бряковой; Филологический факультет МГУ им. М.В. Ломоносова. М., 1996.

Евсюкова Т.В. Словарь культуры как проблема лингвокультурологии / Рост. гос. эконом, ун-т. Ростов н/Д:, 2001.

Катина Н. Семья или бизнес? [Электронный ресурс] // Forbes. 02.06.2010 URL: http://www.forbes.ru/column/49860-semya-ili-biznes(дата обращения: 12.12.2015).

Ковалевская Е.В. Метафора и сравнение в публицистическом тексте // Вестн. Костромского гос. ун-та им. Н.А. Некрасова. Кострома, 2009. № 3.

Красных В.В. Этнопсихолингвистика и лингвокультурология. М.: Гнозис, 2002.

Ленина Л. Как осенью создать образ успешной деловой дамы [Электронный ресурс] // Комсомольская правда. 08.09.2013. URL: http://www.kp.ru/ daily/26130.7/3021671/ (дата обращения: 15.01.2016).

Малышева Е.Г. Русский спортивный дискурс: лингвокогнитивное исследование. М.: Флинта, 2011.

Маслова В. А. Лингвокультурология: учеб. пособие для студ. высш. учеб. заведений. М.: «Академия», 2001.

Московская правда. 11.12.2014 [Электронный ресурс] URL: http://www. msk.kp.ru/daily/26318/3196724 / (дата обращения: 15.01.2016).

Попова З.Д., Стернин И.А. Семантико-когнитивный анализ языка. Воронеж, 2007.

Прохоров Ю.Е. Национальные социокультурные стереотипы речевого общения и их роль в обучении русскому языку иностранцев. М., 1997.

Сандаевская Ю. Управление карьерой: основные рычаги. 25.09.2012 [Электронный ресурс] // Cosmopolitan URL: http://www.cosmo.ru/psychology/ career/upravlenie-kareroy-osnovnye-rychagi/ (дата обращения: 11.04.2016).

Сосницкая О. Карьера на шпильках: сексапильность женщины как ее капитал [Электронный ресурс] // DW. URL: http://www.dw.com/ru5999198(дата обращения: 11.04.2016).

Фрумкин К. ТОП-50 бизнес-леди России. До «верхних эшелонов» женщины не доехали [Электронный ресурс] // Компания. 06.03.2015. URL: http://ko.ru/persona/item/129979-nezametnyj-matriarkhat (дата обращения: 15.01.2016)

Ahrens K. Es ist wirklich ein Drahtseilakt [Электронный ресурс] // Manager Magazin. 15.01.2016. URL: http://www.manager-magazin.de/lifestyle/ stil/a-823001.html (дата обращения: 15.01.2016).

Dahlkamp S. Je hubscher, desto hoher das Gehalt [Электронный ресурс] // Spiegel-Online. 10.07.2015. URL: http://www.spiegel.de/karriere/berufsleben/ karriere-schoene-frauen-bekommen-20-prozent-mehr-gehalt-a-1042533.html (дата обращения: 14.01.2016).

Disy-Magazine. [Электронный ресурс] // Disy-Magazine. URL: http://www. disy-magazin.de/Kim-Eva-Wempe-Stolze-Geschaeft.3924.0.html#.Vwk8CZyLRdg (дата обращения: 11.0142016).

Garsoffky S, Sembach B. Wieso Familie und Beruf nicht zu vereinbaren sind [Электронный ресурс] // Zeit-Online. URL: http://www.zeit.de/karriere/

beruf/2014-09/vereinbarkeit-familie-beruf-luege-gastbeitrag (дата обращения: 14.01.2016) .

Hlinka A. Der Weg nach oben wird in Anzug und Kostum begangen - auch in Zeiten von Hoodie-CEOs wie Mark Zuckerberg [Электронный ресурс] // Kurier. 24.11.2014. URL: http://kurier.at/karrieren/management/kleider-machen- erfolg/98.883.350 (дата обращения: 14.01.2016).

Lippman W. Public Opinion. N.Y.,1950, p.95.

Steinborn D. Ihr nach! [Электронный ресурс] // Zeit-Online. 03.12.2015. URL: http://www.zeit.de/2015/47/geld-anlegen-frauen-finanzmarkt (дата обращения: 14.01.2016).

Schwesig M. Als Frau kann man es niemandem recht machen. [Электронный ресурс] // Spiegel-Online. 21.06.2015. URL: http://www.spiegel.de/ politik/deutschland/manuela-schwesig-als-frau-kann-man-es-niemandem-recht- machen-a-1039911.html (дата обращения: 14.01.2016).

Traube D., von. Deutschlands Haltung zu Kindern ist katastrophal [Электронный ресурс] // Die Welt. 10.08.2015. URL: http://www.welt.de/icon/ article14498993l/Deutschlands-Haltung-zu-Kindern-ist-katastrophal.html(дата обращения: 11.04.2016).

Tillessen K. Wirklich schabig [Электронный ресурс] // Manager Magazin. 06.04.2010. URL: http://www.manager-magazin.de/lifestyle/mode/a-681823.html (дата обращения: 11.04.2016).

References

Banki i finansy - delovoi internet-zhurnal. [Elektronnyi resurs] URL: http:// autofinances.ru/idei-dlya-biznesa/979-kak-stat-uspeshnoj-biznes-ledi-v-rossii.html / (data obrashcheniya: 15.01.2016).

Belyaeva A. Biznes na shpil’kakh [Elektronnyi resurs] // BaltInfo. 11.03.2012. URL: http://novostimb.ru/exclusive/svoy-vzglyad/2012/03/12/biznes-na-shpilkax.html/ (data obrashcheniya: 15.01.2016).

Vladykina T Legko li byt’ delovoi zhenshchinoi v Rossii? [Elektronnyi resurs]. Rossiiskaya gazeta. 23.09.2011. URL: http://www.rg.ru/2011/09/23/zhenschina. html (data obrashcheniya: 11.04.2016).

Garmoniya zhizni - sait [Elektronnyi resurs] URL: http://www.garmoniazhizni. com/2013/08/12/kak-delovoy-zhenshhine-izbavitsya-ot-odinochestva/(data obrashcheniya: 11.04.2016).

Dem’yankov V.Z. Freim // Kratkii slovar’ kognitivnykh terminov / E.S. Kubryakova, V.Z. Dem’yankov, Yu.G. Pankrats, L.G. Luzina / рod obshchei redaktsiei E.S. Kubryakovoi; Filologicheskii fakul’tet MGU im. M.V. Lomonosova. M., 1996.

Evsyukova T. V. Slovar’ kul’tury kak problema lingvokul’turologii / Rost. gos. ekonom, un-t. Rostov n/D, 2001. - 256 s.

Katina N. Sem’ya ili biznes? [Elektronnyi resurs] // Forbes. 02.06.2010 URL: http://www.forbes.ru/column/49860-semya-ili-biznes(data obrashcheniya: 12.12.2015).

Kovalevskaya E.V. Metafora i sravnenie v publitsisticheskom tekste // Vestn. Kost romskogo gos. un-ta im. N.A. Nekrasova. Kostroma. 2009. № 3. S.80-86.

Krasnykh V.V. Etnopsikholingvistika i lingvokul’turologiya. M.: Gnozis, 2002. 284 s.

Lenina L. Kak osen’yu sozdat’ obraz uspeshnoi delovoi damy [Elektronnyi resurs] // Komsomol’skaya pravda. 08.09.2013. URL: http://www.kp.ru/ daily/26130.7/3021671/ (data obrashcheniya: 15.01.2016).

Malysheva E.G. Russkii sportivnyi diskurs: lingvokognitivnoe issledovanie. M.: Flinta, 2011. 370 s.

Maslova V. A. Lingvokul’turologiya: Ucheb. posobie dlya stud. vyssh. ucheb. zavedenii. - M.: «Akademiya», 2001. 208 s.

Moskovskaya pravda. 11.12.2014 [Elektronnyi resurs] URL: http://www.msk. kp.ru/daily/26318/3196724 / (data obrashcheniya: 15.01.2016).

Popova Z.D., Sternin I.A. Semantiko-kognitivnyi analiz yazyka. Voronezh, 2007.

Prokhorov Yu.E. Natsional’nye sotsiokul’turnye stereotipy rechevogo obshcheniya i ikh rol’ v obuchenii russkomu yazyku inostrantsev. M., 1997. 101s.

Sandaevskaya Yu. Upravlenie kar’eroi: osnovnye rychagi. 25.09.2012 [Elektronnyi resurs] // Cosmopolitan URL: http://www.cosmo.ru/psychology/ career/upravlenie-kareroy-osnovnye-rychagi/ (data obrashcheniya: 11 aprelya 2016).

Sosnitskaya O. Kar’era na shpil’kakh: seksapil’nost’ zhenshchiny kak ee kapital [Elektronnyi resurs] // DW. URL: http://www.dw.com/ru5999198(data obrashcheniya: 11.04.2016).

Frumkin K. TOP-50 biznes-ledi Rossii. Do «verkhnikh eshelonov» zhenshchiny ne doekhali [Elektronnyi resurs] // Kompaniya. 06.03.2015. URL: http://ko.ru/ persona/item/129979-nezametnyj-matriarkhat (data obrashcheniya: 15.01.2016).

Ahrens K. Es ist wirklich ein Drahtseilakt [Elektronnyi resurs] // Manager Magazin. 15.01.2016. URL: http://www.manager-magazin.de/lifestyle/stil/a-823001.html(data obrashcheniya: 15.01.2016).

Dahlkamp S. Je hubscher, desto hoher das Gehalt [Elektronnyi resurs] // Spiegel-Online. 10.07.2015. URL: http://www.spiegel.de/karriere/berufsleben/ karriere-schoene-frauen-bekommen-20-prozent-mehr-gehalt-a-1042533.html (data obrashcheniya: 14.01.2016).

Disy-Magazine. [Elektronnyi resurs] // Disy-Magazine. URL: http://www. disy-magazin.de/Kim-Eva-Wempe-Stolze-Geschaeft.3924.0.html#.Vwk8CZyLRdg (data obrashcheniya: 11.04.2016).

Garsoffky S., Sembach B. Wieso Familie und Beruf nicht zu vereinbaren sind [Elektronnyi resurs] // Zeit-Online. URL: http://www.zeit.de/karriere/ beruf/2014-09/vereinbarkeit-familie-beruf-luege-gastbeitrag

Hlinka A. Der Weg nach oben wird in Anzug und Kostum begangen - auch in Zeiten von Hoodie-CEOs wie Mark Zuckerberg [Elektronnyi resurs] // Kurier. 24.11.2014. URL: http://kurier.at/karrieren/management/kleider-machen-

erfolg/98.883.350 (data obrashcheniya: 14.11.2016).

Lippman W. Public Opinion. N.Y.,1950, p.95.

Steinborn D. Ihr nach! [Elektronnyi resurs] // Zeit-Online. 03.12.2015. URL: http://www.zeit.de/2015/47/geld-anlegen-frauen-finanzmarkt (data obrashcheniya: 14.01.2016).

Schwesig M. Als Frau kann man es niemandem recht machen. [Elektronnyi resurs] // Spiegel-Online. 21.06.2015. URL: http://www.spiegel.de/politik/ deutschland/manuela-schwesig-als-frau-kann-man-es-niemandem-recht- machen-a-1039911.html (data obrashcheniya: 14.01.2016).

Traube D., von. Deutschlands Haltung zu Kindern ist katastrophal [Elektronnyi resurs] // Die Welt. 10.08.2015. URL: http://www.welt.de/icon/article144989931/

Deutschlands-Haltung-zu-Kindern-ist-katastrophal.html(data obrashcheniya: 11.04.2016) .

Tillessen K. Wirklich schabig [Elektronnyi resurs] // Manager Magazin. 06.04.2010. URL: http://www.manager-magazin.de/lifestyle/mode/a-681823.html (data obrashcheniya: 11.04.2016).

How to Cite

Баданян, И. Ф. (2016). Cognitive stereotypes, forming the concept “business lady” in naïve world picture (on the material of Russian and German languages). Proceedings of Southern Federal University. Philology, (2), 204–213. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/10.18522%252F1995-0640-2016-2-204-213

Issue

Section

LINGUISTICS