Special Aspects of the Media Category Realization in Chinese Microblogs

Authors

  • Фэйсян Ли Southern Federal University, Rostov-on-Don

Abstract

Li Feixiang (Southern Federal University, Rostov-on-Don, Russian Federation)

The article is devoted to the research of the phenomenon of microblogging, which is an essential part of Chinese culture media. Microblog is considered as an innovative genre of Internet-journalism and as a kind of media text, since in many cases it is also the fact of mass communication and multimedia products, which involves different ways of transmitting information: verbal, visual and audiovisual. Specific examples demonstrate specificity of realization of media categories in the texts of the Chinese microblogging, it is analyzed the characteristics of the combination of diverse components of the text: the actual verbal, visual static and dynamic visual. The classification of the nature of microblogging used in multimedia is given. It is differentiated the following types of microblogging: monocomponent polycoded microblogging, two-component polycoded microblogging with static iconic element, two-component polycoded microblogging with dynamic visual component, multi-component monocoded and polycoded microblogging, including a hyperlink. The role of hyperlinks and the actual verbal component in microblogging is considered. Hyperlink promotes expansion of the boundaries of the text and implies to overcome technical limitations, reduce the amount of information transmitted. Actually verbal text conveys the author’s emotions, but also acts as a metatext in relation to the static or dynamic images.

Key words: media, media text, multimedia, microblogging, polycode text, media convergence.

DOI: 10.18522/1995-0640-2016-4-170-178

Author Biography

Фэйсян Ли, Southern Federal University, Rostov-on-Don

Li Feixiang – post-graduate student of mass communications dpt., Institute of philology, journalism and cross-cultural communication, Southern Federal University.

References

Априянц К.В. «Твиттер-революции»: микроблоги как инструмент выражения протестных настроений гражданского общества // Вестн. ВГУ. Серия: Филология. Журналистика. 2014, №1.

Гиперссылка [Электронный ресурс] // Википедия: Свободная энциклопедия. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Гиперссылка (дата обращения 12.04.2016).

Градюшко А. Жанровая стратегия зарубежных интернет-СМИ // Международная журналистика – 2013: глобализация и регионализация информационного пространства : материалы 2-й междунар. науч.-практ. конф., 20 февраля 2013 г., Минск / М-во информации РБ, М-во образования РБ, БГУ, Ин-т журналистики, Кафедра зарубежной журналистики и литературы; сост. Б.Л. Залесский; под общ. ред. Т. Н. Дасаевой. Минск: Изд. центр БГУ , 2013.

Мельник Г.С. Медиатекст как объект лингвистических исследований // Журналистский ежегодник. 2012. № 1.

Титлова А.С. Особенности микроблога как медиактеста // Межкультурная ô интеркультурная коммуникация: Теория и практика обучения и перевода: Материалы 3-й Междунар. науч.-метод. конф. (г. Уфа, 17–18 декабря 2014 г.) / отв. ред. Н.П.Пешкова. Уфа: РИЦ БашГУ, 2014. Т. 2.

Федорова С.А. Интернет-дискурс в развитии компенсаторных умений студентов // Вестн. Тамбовского ун-та. Гуманитарные науки. 2014. № 6 (134).

Филипас С.И., Щербина Д.Р. Микроблог и статус в социальной сети как жанры виртуальной коммуникации [Электронный ресурс] // IV Междунар. студенческая электронная науч. конф. «Студенческий научный форум». 2014. URL: http://www.scienceforum.ru/2014/768/3255 (дата обращения: 09 октября 2016).

Fan Bingbing: Weibo microblog [Электронный ресурс] // URL: http://www.weibo.com/3952070245/Ck3nFCo1u?from=page_1003063952070245_profile&w vr=6&mod=weibotime&type=comment (дата обращения 29.05.2015).

Huang Jianxiang: Weibo microblog [Электронный ресурс] // URL: http:// www.weibo.com/1362607654/DBpZdjYn6?from=page_1035051362607654_profil e&wvr=6&mod=weibotime&type=comment (дата обращения 22.06.2016).

Jeremy Lin: Weibo microblog [Электронный ресурс] // URL: http://www. weibo.com/2106855375/DCPWUdoCb?from=page_1005052106855375_profile& wvr=6&mod=weibotime&type=comment#_rnd1476389461368 (дата обращения 01.07. 2016).

Zuoyeben: Weibo microblog [Электронный ресурс] // URL: http://www. weibo.com/1867893185/DxkGydeGq?from=page_1005051867893185_profile& wvr=6&mod=weibotime&type=comment#_rnd1476390281885 (дата обращения 26.05.2016).

References

Apriyants K.V. «Twitter-revolutsii»: mikroblogi kak instrument vyrazheniya protestnykh nastoyenij grazhdanskogo obshchestva // Vestn. VGU. Seriya: Filologiya. Zhurnalistika. 2014, №1. P. 118 – 121.

Gipperssylka [Elektronnyi resurs] // Wikipedia: Svobodnaya Entsiklopediya. URL: https://ru.wikipedia.org/wiki/Гиперссылка (data obrashcheniya 12.04.2016).

Gradyushko А. Zhantovaya strategiya zarubezhnykh internet-SMI // Mezhdunarodnaya zhurnalistika – 2013: globalizatsiya i regionalizatsiya infirmatsionnogo prostranstva: materialy 2 mezhdunar. nauch.-prakt. konf., 20 fevr. 2013 g., Minsk / M-vо informatsii RB, M-vo obrazovaniya RB, BGU, In-t zhurnalistiki, Kaf. zarubezhnoj zhurnalistiki i literatury; /sost. B. L. Zalesskij; pod obshch. red. T. N. Dasajevoj. Minsk: Izd. tsentr BGU, 2013. P. 65–74.

Mel’nik G.S. Mediatekst kak objekt lingvisticheskikh issledovanij // Zhurnalistskij ezhegodnik. 2012. № 1. P. 27–29.

Titlova А.S. Osobennosti mikrobloga kak mediateksta // Mezhkulturnaja ↔ interkulturnaja kommunikatsija: Teorija i praktika obuchenija i perevoda: Materialy 3 Mezhdunar. nauch-metod. konf. (g. Ufa, 17–18 dec. 2014 g.) / оtv. red. N.P. Peshkova. Ufa: RITS BashGU, 2014. Т. 2. P. 211–215.

Federova S.А. Internet-diskurs v razvitii kompensatornykh umenij studentov // Vestn. Tambovskogo un-ta. Gumanitarnyje nauki 2014. No. 6 (134). P. 75–80.

Filipas S.I., Shcherbina D.R. Mikroblog I status v sotsial’noj seti kak zhanry virtual’noj kommunikatsii [Elektronnyi resurs] // IV Mezhdunar. studencheskaja elektronnaja konf. «Studencheskij nauchnyj forum». 2014. URL: http://www. scienceforum.ru/2014/768/3255 (data obrashcheniya: 09.10.2016).

Fan Bingbing: Weibo microblog [Elektronnyi resurs] // URL: http://www.weibo.com/3952070245/Ck3nFCo1u?from=page_1003063952070245_profile&w vr=6&mod=weibotime&type=comment (data obrashcheniya 29.05.2015).

Huang Jianxiang: Weibo microblog [Elektronnyi resurs] // URL: http://www.weibo.com/1362607654/DBpZdjYn6?from=page_1035051362607654_profile&wv r=6&mod=weibotime&type=comment (data obrashcheniya 22.07.2016).

Jeremy Lin: Weibo microblog [Elektronnyi resurs] // URL: http://www.weibo. com/2106855375/DCPWUdoCb?from=page_1005052106855375_profile&wvr =6&mod=weibotime&type=comment#_rnd1476389461368 (data obrashcheniya 1.07.2016).

Zuoyeben: Weibo microblog [Elektronnyi resurs] // URL: http://www.weibo. com/1867893185/DxkGydeGq?from=page_1005051867893185_profile&wvr= 6&mod=weibotime&type=comment#_rnd1476390281885 (data obrashcheniya 26.05.2016).

How to Cite

Ли, Ф. (2016). Special Aspects of the Media Category Realization in Chinese Microblogs. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (4), 170–178. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/10.18522%252F1995-0640-2016-4-170-178

Issue

Section

JOURNALISM