Self-presentation Strategy Language Realization in Hilary Clinton’s Campaign Speech

Authors

  • Валерия Александровна Трофимова Southern Federal University, Rostov-on-Don
  • Лариса Сергеевна Абросимова Southern Federal University, Rostov-on-Don

Abstract

Valerya A. Trofimova, Larisa S. Abrosimova (Southern Federal University, Rostov-on-Don, Russian Federation)

This article analyzes the phenomenon of verbal strategies in the political discourse. The authors consider the ways of language self-realization strategy on the material of pre-election speeches by Hillary Clinton. Within the study it has been revealed the most typical means of linguistic expression, as well as the method of operation in question. The performance peculiarity of the presidential candidate speech, as it has been noted, is her ability to combine the expressive potential of syntactic and lexical and grammatical means.

Key words: strategy of self-presentation, emotional impact, expressive means.

DOI: 10.18522/1995-0640-2016-4-85-92


Author Biographies

Валерия Александровна Трофимова, Southern Federal University, Rostov-on-Don

Valerya A. Trofimova – student for master degree, theory and practice of the English language dpt. Institute of philology, journalism and crosscultural communication. Southern Federal University.

Лариса Сергеевна Абросимова, Southern Federal University, Rostov-on-Don

Larisa S. Abrosimova – Ph.D. of philology, professor, theory and practice of the English language dpt. Institute of philology, journalism and cross-cultural communication. Southern Federal University.

References

Богданова М.А., Абросимова Л.С. Культурная биография целостного человека: язык и тело: монография. LAP Lambert, 2011.

Голуб И.Б. Стилистика русского языка. М.: Айрис-Пресс, 2002.

Дейк, Т. А., ван. Язык. Познание. Коммуникация. Благовещенск: БГК им. И. А. Бодуэна де Куртенэ, 2000.

Иссерс О.С. Речевое воздействие. М.: Флинта, 2009.

Марышова М.А. Стилистическая функция парцелляции в текстах разных жанров [Электронный ресурс]. – Электрон. дан. 2011. URL: http://www.rastko. rs/filologija/stil/2011/14Marisova.pdf (дата обращения 14.08.2016).

Матвеева Е.А. Лексический повтор в рекламном тексте: особенности использования, стилистические возможности // Омский науч. вестн. 2013. № 3 (119).

Паршина О.Н. Стратегии и тактики речевого поведения современной политической элиты России: автореф. дис.… д-ра филол. наук. Саратов, 2005.

Стецик Т.С. Ритм и параллелизм как составляющие техники убеждения в политическом дискурсе (на материале инаугурационной речи действующего президента США Барака Обамы) // Филол. науки. Вопросы теории и практики. 2013. № 8 (26).

Труфанова И.В. О разграничении понятий: речевой акт, речевой жанр, речевая стратегия, речевая тактика // Филол. науки. 2001. №3.

Цин Я. Функции анафоры в газетно-публицистическом стиле // Язык и культура. 2014.

Clinton H. Official campaign launch speech on New York City’s Roosevelt Island [Электронный ресурс]. – Электрон. дан. 2015. URL: https://www.hillaryclinton. com/post/official-campaign-launch-speech-new-york-citys-roosevelt-island/ (дата обращения 13.04.2016).

Clinton H. Remarks on building an America where we all rise together [Электронный ресурс]. – Электрон. дан. 2016. URL: https://www.hillaryclinton.com/ es/post/remarks-building-america-where-we-all-rise-together/ (дата обращения 20.07.2016).

Clinton H. Remarks on working families in Warren, MI [Электронный ресурс]. – Электрон. дан. 2016. URL: https://www.hillaryclinton.com/post/ remarks-on-working-families-and-her-economic-plan-in-warren-mi/ (дата обращения 13.08.2016).

References

Bogdanova M.A., Abrosimova L.S. Kul’turnaya biografiya tselostnogo cheloveka: yazyk i telo: monografiya. LAP LAMBERT, 2011. 285 s.

Deik, T. A., van. Yazyk. Poznanie. Kommunikatsiya. Blagoveshchensk: BGK im. I. A. Boduena de Kurtene, 2000. 308 s.

Golub I.B. Stilistika russkogo yazyka. M.: Airis-Press, 2002. 448 s.

Issers O.S. Rechevoe vozdeistvie. M.: Flinta, 2009. 224 s.

Maryshova M.A. Stilisticheskaya funktsiya partsellyatsii v tekstakh raznykh zhanrov [Elektronnyi resurs]. Elektron. dan. 2011. URL: http://www.rastko.rs/ filologija/stil/2011/14Marisova.pdf (data obrashcheniya 14.08.2016).

Matveeva E.A. Leksicheskii povtor v reklamnom tekste: osobennosti ispol’zovaniya, stilisticheskie vozmozhnosti // Omskii nauchnyi vestnik. 2013. №3 (119). S. 144-146.

Parshina O.N. Strategii i taktiki rechevogo povedeniya sovremennoi politicheskoi elity Rossii: dis.… d-ra filol. nauk. Saratov, 2005. 48 s.

Stetsik T.S. Ritm i parallelizm kak sostavlyayushchie tekhniki ubezhdeniya v politicheskom diskurse (na materiale inauguratsionnoi rechi deistvuyushchego prezidenta SShA Baraka Obamy) // Filol. nauki. Voprosy teorii i praktiki. 2013. № 8 (26). S. 175–178.

Trufanova I.V. O razgranichenii ponyatii: rechevoi akt, rechevoi zhanr, rechevaya strategiya, rechevaya taktika // Filol. nauki. 2001. № 3. S. 58–62.

Tsin Ya. Funktsii anafory v gazetno-publitsisticheskom stile // Yazyk i kul’tura. 2014. S. 69–75.

Clinton H. Official campaign launch speech on New York City’s Roosevelt Island [Elektronnyi resurs]. Elektron. dan. 2015. URL: https://www.hillaryclinton. com/post/official-campaign-launch-speech-new-york-citys-roosevelt-island/ (data obrashcheniya 13.04.2016).

Clinton H. Remarks on building an America where we all rise together [Elektronnyi resurs]. – Elektron. dan. 2016. URL: https://www.hillaryclinton. com/es/post/remarks-building-america-where-we-all-rise-together/ (data obrashcheniya 20.07.2016).

Clinton H. Remarks on working families in Warren, MI [Elektronnyi resurs]. – Elektron. dan. 2016. URL: https://www.hillaryclinton.com/post/remarks-onworking-families-and-her-economic-plan-in-warren-mi/ (data obrashcheniya 13.08.2016).

How to Cite

Трофимова, В. А., & Абросимова, Л. С. (2016). Self-presentation Strategy Language Realization in Hilary Clinton’s Campaign Speech. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (4), 85–92. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/10.18522%252F1995-0640-2016-4-85-92

Issue

Section

LINGUISTICS