Hashtag Functions in Modern Russian Advertising (Based on the Advertisement Material from the Social Network Instagram)
Abstract
Julia S. Navoloka (Rostov-on-Don, Russian Federation).
This article is devoted to the identification and consideration of the function of hashtags in the social network Instagram. Together with the media component, the hashtag-text is an advertising creolized text, which is a full-fledged information tool, and serves to attract the attention of the target audience. Most hashtag-texts are devoted to advertising goods and services for women. This is due to the fact that women are more likely to believe in advertising and therefore respond more often to it. To transfer important and relevant information in such advertising, a minimum amount of language material is used, often represented by hybrid hashtag texts, which allows the audience to adequately perceive information.
Key words: hashtag-text, internet advertising, creolized text, visualization, recipient.
DOI 10.23683/1995-0640-2017-4-145-153
Quote:
Navoloka, J. S. (2017). Hashtag Functions in Modern Russian Advertising (Based on the Advertisement Material from the Social Network Instagram). Proceedings of Southern federal university. Philology. 4, 145‒153.
References
Атягина А. П. Твиттер как новая дискурсивная практика: дис. … канд. филол. наук. / Омский государственный университет им. Ф.М. Достоевского. Омск, 2014. 154 с.
Галямина Ю. Е., Рахилина Е. В. Лингвистический анализ хештегов Твиттера // Современный русский язык в интернете / ред. Я. Э. Ахапкина. М.: Языки славянской культуры, 2014. С. 13 – 22.
Дударева А.А. Рекламный образ: мужчина и женщина. М.: РИП-Холдинг, 2003. – 222 с.
Кара-Мурза Е.С. Активные синтаксические процессы в современной русской рекламе // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 9. Филология. 2008. № 6. С. 72 – 83.
Кара-Мурза Е.С. Формы и жанры русской коммерческой рекламы // Медиалингвистика. Вып. 3: Речевые жанры в массмедиа. СПб.: С.-Петерб. гос. унт, Ин-т «Высш. шк. журн. и масс. коммуникаций», 2014. С. 28 – 32.
Кара-Мурза Е.С. Язык современной русской рекламы // Язык массовой и межличностной коммуникации: колл. монография / под ред. Г.Я. Солганика. М.: Медиамир, 2007. С. 479 – 552.
Карпоян С.М. Instagram как особый жанр виртуальной коммуникации // Филол. науки. Вопросы теории и практики. Тамбов: Грамота, 2015. № 12(54): в 4 ч. Ч. III. C. 84 – 88.
Козлова Н.С. Социальная сеть «Инстаграм» как социально-психологическое явление // Молодой ученый. 2014. № 16. С. 387 – 390.
Колокольцева Т.Н. Рекламный дискурс и рекламный текст: колл. монография: 2-е изд. / В.И.Карасик, А.В.Олянич, Н.А. Красавский, А.В. Жирков и др.; науч. ред. Т.Н. Колокольцева. М.: Флинта; Наука, 2011. 296 с.
Кохтев Н. Реклама: искусство слова. Рекомендации для составителей рекламных текстов. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1997. 96 с.
Ксензенко О.А. Как создается рекламный текст: функционально-экспрессивные аспекты рекламного текста: учеб.-метод. пособие / МГУ им. М. В. Ломоносова. Филол. ф-т. М.: Диалог-МГУ, 1998. 167 с.
Нежура Е.А. Новые типы креолизованных текстов в коммуникативном пространстве интернета // Теория языка и межкультурная коммуникация. 2012. № 2. С. 47 – 52.
Пирогова Ю.К. Рекламный текст: семиотика и лингвистика / сост. Ю. К. Пирогова, П. Б. Паршин. М.: И.д. Грабельникова, 2000. 268 с.
Сердобинцева Е. Н. Структура и язык рекламных текстов: учеб. пособие: 3-е изд., стер. М.: Флинта; Наука, 2015. 159 с.
Тесленко О.А. Современная естественная письменная речь: неполный стиль написания, или аллегровое письмо // Филология и лингвистика в современном обществе: материалы III Междунар. науч. конф. (г. Москва, ноябрь 2014 г.). М.: Буки-Веди, 2014. С. 108 – 114.
Томская М.В. Гендерные компоненты социального рекламного дискурса // Гендер как интрига познания: Гендерные исследования в лингвистике, литературоведении и теории коммуникации. Пилотный выпуск. М.: Рудомино, 2002. С. 81–87.
Трайковская Н.П. Использование хэштегов в качестве англоязычной рекламы // Вопросы филологии и переводоведения: сб. науч. ст. / Чуваш. гос. пед. ун-т: отв. ред. Н. В. Кормилина, Н. Ю. Шугаева. Чебоксары: Чуваш. гос. пед. ун-т, 2015. 360 с.
Филиппо Томмазо Маринетти [Электронный ресурс] // Русская энциклопедия «Традиция» Режим доступа: URL: https://traditio.wiki/ (дата обращения 30.08.2017).
Халимова Р.Р. Языковые средства реализации прагматической установки в текстах прямой и скрытой рекламы: автореф. дис. … канд. филол. наук. Уфа, 2011. 25 с.
Щурина Ю.В. Коммуникативно-игровой потенциал хэштегов // Вестн. Череповецкого гос. ун-та. 2015. № 8 (69). С. 100 – 104.
Boyd, D., Ellison, N. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship // Journal of Computer-Mediated Communication. 2007. Т. 13, № 1. P. 210 – 230.
References
Atyagina, A. P. Tvitter kak novaya diskursivnaya praktika: diss. … kand. filolog. nauk: 10.02.01. Omskiy gosudarstvennyy universitet im. F. M. Dostoyevskogo. Omsk, 2014. 154 p. (In Russian).
Galyamina Yu. E. Lingvisticheskiy analiz kheshtegov Tvittera. Sovremennyy russkiy yazyk v internete / red. Ya.E. Akhapkina, E.V. Rakhilina. M.: Yazyki slavyanskoy kul’tury, 2014, pp. 13-22. (In Russian).
Dudareva A.A. Reklamnyy obraz: Muzhchina i zhenshchina. M., RIP-Kholding, 2003. 222 p. (In Russian).
Kara-Murza E.S. Aktivnyye sintaksicheskiye protsessy v sovremennoy russkoy reklame. Vestnik Moskovskogo universiteta. Ser. 9. Filologiya, 2008, no 6, pp. 72-83. (In Russian).
Kara-Murza E.S. Formy i zhanry russkoy kommercheskoy reklamy. Medialingvistika. Vypusk 3. Rechevye zhanry v massmedia. SPb.: S.-Peterb. gos. un-t, In-t «Vyssh. shk. zhurn. i mass. kommunikatsii», 2014, pp. 28-32. (In Russian).
Kara-Murza E.S. Yazyk sovremennoy russkoy reklamy. Yazyk massovoy i mezhlichnostnoy kommunikatsii. Kollektivnaya monografiya. Pod red. G.Ya. Solganika. M., Mediamir, 2007, pp. 479-552. (In Russian).
Karpoyan S.M. Instagram kak osobyy zhanr virtual’noy kommunikatsii. Filologicheskiye nauki. Voprosy teorii i praktiki. Tambov: Gramota, 2015, no 12(54): v 4 ch, ch. III, pp. 84-88. (In Russian).
Kozlova N.S. Sotsial’naya set’ «Instagram» kak sotsial’no-psikhologicheskoye yavleniye. Molodoy uchenyy, 2014, no 16, pp. 387-390.
Kolokol’tseva T.N. Reklamnyy diskurs i reklamnyy tekst: koll. monografiya; 2-e izd. Karasik V.I., Olyanich A.V., Krasavskiy N.A., Zhirkov A.V. i dr. Nauch. red. T.N. Kolokol’tseva. M.: Flinta; Nauka, 2011. 296 p. (In Russian).
Kokhtev N. Reklama: iskusstvo slova: Rekomendatsii dlya sostaviteley. reklamnykh tekstov. M.: Izd-vo MGU, 1997. 96 p. (In Russian).
Ksenzenko O.A. Kak sozdaetsya reklamnyy tekst: Funktsionalno-ekspressivnyy aspekty reklamnogo teksta: ucheb.-metod. posobiye; MGU im. M. V. Lomonosova. Filol. fakultet M.: Dialog-MGU, 1998. 167 p. (In Russian).
Nezhura E.A. Novye tipy kreolizovannykh tekstov v kommunikativnom prostranstve internet. Teoriya yazyka i mezhkul’turnaya kommunikatsiya, 2012, no 2, pp. 47-52. (In Russian).
Pirogova Yu.K. Reklamnyy tekst: semiotika i lingvistika. Sost. Yu. K. Pirogova, P. B. Parshin. M.: I.d. Grabel’nikova, 2000. 268 p. (In Russian).
Serdobintseva E. N. Struktura i yazyk reklamnykh tekstov: ucheb. posobiye: 3-e izd., ster. M.: Flinta; Nauka, 2015. 159 p.
Teslenko O.A. Sovremennaya estestvennaya pis’mennaya rech’: nepolnyy stil’ napisaniya, ili allegrovoye pis’mo. In: Filologiya i lingvistika v sovremennom obshchestve: materialy III Mezhdunar. nauch. konf. (g. Moskva, noyabr’ 2014 g.). M.: Buki-Vedi, 2014, pp. 108-114. (In Russian).
Tomskaya M.V. Gendernyye komponenty sotsial’nogo reklamnogo diskursa. In: Gender kak intriga poznaniya: Gendernyye issledovaniya v lingvistike, literaturovedenii i teorii kommunikatsii. Pilotnyy vypusk. M., Rudomino, 2002, pp. 81-87. (In Russian).
Traikovskaya N.P. Ispol’zovanie kheshtegov v kachestve angloyazychnoy reklamy. In: Voprosy filologii i perevodovedeniya? sb. nauch. st. Chuvash. gos. ped. unt; otv. red. N. V. Kormilina, N. Yu. Shugayeva. Cheboksary: Chuvash. gos. ped. un-t, 2015. 360 p. (In Russian).
Filippo Tommazo Marinetti [Elektronnyi resurs]. Russkaya entsiklopediya «Traditsiya». Rezhim dostupa: URL: https://traditio.wiki/ (accessed 30.08.2017). (In Russian).
Khalimova R.R. Yazykovye sredstva realizatsii pragmaticheskoy ustanovki v tekstakh pryamoy i skrytoy reklamy: avtoref. diss.… kand. filol. nauk. Ufa, 2011. 25 p. (In Russian).
Shchurina Yu.V. Kommunikativno-igrovoy potentsial kheshtegov. Vestnik Cherepovetskogo gosudarstvennogo universiteta, 2015, no 8 (69), pp. 100-104.
Boyd, D., Ellison, N. Social Network Sites: Definition, History, and Scholarship.
Journal of Computer-Mediated Communication. 2007, vol. 13, no 1, pp. 210-230.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).