Place and Role of Mass Media Institution in the Context of the Political Communication System in the XXth Century

Authors

  • Анастасия Сергеевна Юферева Уральский федеральный университет им. Первого президента России Б.Н. Ельцина

Abstract

Anastasia S. Yufereva (Yekaterinburg, Russian Federation)

This article presents the results of the analysis of classical approaches of foreign scientists (U. Lippman, G. Laswell, etc.) and Russian scientists (N.Biryukov, V.Borev, etc.). The purpose is to determine the role of the of mass media institution in context of the political communication system. In order to achieve this aim the information was gathered from books, monographs, scientific articles, etc. In this research the corresponding method was used to get reliable results. The method of historical analyses was implied to study the crucial stages of understanding the phenomenon of mass media in the context of the political communication system. In particular the author studies both foreign and national approaches to conduct an extensive analysis of this topic. The article describes as well the basic principles and areas of analysis, which allow to identify several areas in the understanding of the problem.

Key words: mass media, political communication, propaganda, agitation, information society, technological determinism.

DOI 10.23683/1995-0640-2017-4-195-203

 

Quote:

Yufereva, A. S. (2017). Place and Role of Mass Media Institution in the Context of the Political Communication System in the XXth Century. Proceedings of Southern federal university. Philology. 4, 195‒203.

Author Biography

Анастасия Сергеевна Юферева, Уральский федеральный университет им. Первого президента России Б.Н. Ельцина

Anastasia S. Yufereva – assistant of Integrated Marketing Communications and Branding dpt. Ural Federal University of the Russian first President B.N. Yeltsin.

References

Ахмадулин Е.В. Пресса политических партий России начала ХХ века: издания консерваторов. Ростов р/Д.: ЗАО «Книга», 2001а. 138 с.

Ахмадулин Е.В. Пресса политических партий России начала ХХ века: издания либералов. Ростов н/Д.: Ростиздат, 2001б. 176 с.

Ахмадулин Е.В. Основы теории журналистики: учебник. М.: Изд-во Юрайт, 2016. 358 с.

Белл Д. Грядущее постиндустриальное общество: Опыт социального прогнозирования. М.: Academia, 2004. 788 с.

Бирюков Н.С. Буржуазное телевидение и его доктрины. М.: Мысль, 1977. 277 с.

Борев В.Ю., Коваленко А.В. Культура и массовая коммуникация. М.: Наука, 1986. 496 с.

Грушин Б.А. (ред.) Массовая информация в советском промышленном городе: Опыт комплексного социологического исследования. М.: Политиздат, 1980. 446 с.

Желтов В.В., Желтов М.В. К вопросу об анализе электорального поведения [Электронный ресурс] // Вестн. Владивостокского гос. ун-та экономики и сервиса. 2011. № 3 (12). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-obanalize-elektoralnogo-povedeniya (дата обращения 02.08.2017).

Каралова С.В. Прогресс информационно-компьютерных технологий и развитие интернета как факторы формирования общественного мнения [Электронный ресурс] // Историческая и социально-образовательная мысль. 2013. № 4 (20). URL: https://cyberleninka.ru/article/n/progress-informatsionnokompyuternyh-tehnologiy-i-razvitie-interneta-kak-faktory-formirovaniyaobschestvennogo-mneniya (дата обращения 03.08.2017).

Липпман У. Общественное мнение. М.: Ин-т Фонда «Общественное мнение», 2004. 384 с.

Науменко Т.В. Проблемы массовой коммуникации в зарубежных исследованиях ХХ века [Электронный ресурс] // Журнальный клуб Интелрос «CredoNew». 2013. № 2. URL: http://www.intelros.ru/readroom/credo_new/k22013/19217-problemy-massovoy-kommunikacii-v-zarubezhnyh-issledovaniyahhh-veka.html (дата обращения 01.08.2017).

Тоффлер Э. Третья волна. М.: Изд-во АСТ, 1999. 784 с.

Хоркхаймер М., Адорно Т. Диалектика Просвещения. Философские фрагменты. М.: Медиум; Ювента, 1997. 311 с.

Innis H.A. The Bias of Communication. Toronto,1951. 218 p.

Lazersfeld P., Berelson B., Gaudet H. The Peple Choice. How the Voter Makes Up his Mind in a Presidential Campaign. N.Y., 1948. 198 p.

Marvin C. When Old Technologies Were New: Thinking about Electronic Communication in the Late Ninteenth Century. N. Y., Oxford, 1988. 240 p.

McLuhan M. Understanding Media: the Extension of Man. L., 1967. 381 p.

McLuhan M., Powers B.A. The Global Village: Transformations in World Life & Media in the 21st Century. Oxford, 1989. 220 p.

References

Akhmadulin E.V. Pressa politicheskikh partiy Rossii nachala XX veka: izdaniya konservatorov. Rostov r/D.: ZAO «Kniga». 2001a. 138 p.

Akhmadulin E.V. Pressa politicheskikh partiy Rossii nachala XX veka: izdaniya liberalov. Rostov n/D.: Rostizdat. 2001b. 176 p.

Akhmadulin E.V. Osnovy teorii zhurnalistiki: uchebnik. M.: Izd-vo Yurayt. 2016. 358 p.

Bell D. Gryadushcheye postindustrialnoye obshchestvo: Opyit sotsialnogo prognozirovaniya. Moskow, Academia, 2004. 788 p. (in Russian).

Biryukov N.S. Burzhuaznoye televideniye i ego doktriny. Moskow, Myslˊ, 1977. 277 p. (in Russian).

Borev V.Y. Kovalenko A.V. Kultura i massovaya kommunikatsiya. Moskow, Nauka, 1986. 496 p. (in Russian).

Grushin B.A. (red.) Massovaya informatsiya v sovetskom promyishlennom gorode: Opyit kompleksnogo sotsiologicheskogo issledovaniya. Moskow, Politizdat, 1980. 446 p. (in Russian).

Zheltov V.V., Zheltov M.V. K voprosu ob analize elektoralnogo povedeniya. Vestnik Vladivostokskogo gosudarstvennogo universiteta ekonomiki i servisa. 2011. № 3 (12). Available at: https://cyberleninka.ru/article/n/k-voprosu-ob-analizeelektoralnogo-povedeniya (accessed 02.08. 2017). (In Russian).

Karalova S.V. Progress informatsionno-kompyuternyih tehnologiy i razvitie interneta kak faktory formirovaniya obshchestvennogo mneniya. Istoricheskaya i sotsialno-obrazovatelnaya miyslˊ, 2013, no 4 (20). Available at: https://cyberleninka. ru/article/n/progress-informatsionno-kompyuternyh-tehnologiy-i-razvitieinterneta-kak-faktory-formirovaniya-obschestvennogo-mneniya (accessed 03.08. 2017). (In Russian).

Lippman U. Obshchestvennoye mneniye. Moscow, In-t fonda «Obshchestvennoye mneniye», 2004. 384 p. (In Russian).

Naumenko T.V. Problemy massovoy kommunikatsii v zarubezhnykh issledovaniyakh XX veka. Zhurnalnyy klub Intelros «Credo New». 2013, no 2. Available at: http://www.intelros.ru/readroom/credo_new/k2-2013/19217problemy-massovoy-kommunikacii-v-zarubezhnyh-issledovaniyah-hh-veka.html (accessed 01.08. 2017). (In Russian).

Horkhaymer M., Adorno T. Dialektika Prosveshcheniya. Filosofskiye fragmenty. Moskow, Medium; Yuventa, 1997. 311 p. (in Russian).

Innis H.A. The Bias of Communication. Toronto,1951. 218 p.

Lazersfeld P., Berelson B., Gaudet H. The Peple Choice. How the Voter Makes Up his Mind in a Presidential Campaign. N.Y., 1948. 198 p.

Marvin C. When Old Technologies Were New: Thinking about Electronic Communication in the Late Ninteenth Century. N. Y., Oxford, 1988. 240 p.

McLuhan M. Understanding Media: the Extension of Man. L., 1967.381 p.

McLuhan M., Powers B.A. The Global Village: Transformations in World Life & Media in the 21st Century. Oxford, 1989. 220 p.

Toffler E. Tretya volna. Moskow, 1997. 784 p. (In Russian).

Published

2017-12-31

How to Cite

Юферева, А. С. (2017). Place and Role of Mass Media Institution in the Context of the Political Communication System in the XXth Century. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (4), 195–203. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1043

Issue

Section

JOURNALISM