Training for Auditing (Listening) of Foreign Texts: Methodology and Experience
Abstract
Anzhelika S. Boutousova (Rostov-on-Don, Russian Federation)
Auditing is considered systematically as a psychophysiological and cognitive process, on the one hand, and as a type of speech activity, on the other. The levels and stages of learning to listen to foreign language texts with their inherent difficulties are singled out. There are elementary, intermediate and advanced levels of learning listening. The stages of training are divided into pretext, text and post-text. Based on the analysis of scientific literature and personal observations, language, cognitive and socio-cultural difficulties in listening have been discovered. A system of exercises aimed at forming an auditory skills is described. Audience skills include segmentation of speech into parts, anticipation of the meaning of parts of words and sentences, forecasting of form and meaning at the text level, skills related to the development of the mechanism of memory; compression and interpretation of the text. The auditory skills are interpreted as listening recognition and understanding of individual words and expressions and grammatical structures.
Key words: teaching of listening, compensatory skills, auditory skills, exercise system, forecasting.
DOI 10.23683/1995-0640-2017-3-185-192
References
Бутусова А.С. Роль внимания как психолингвистического фактора в раннем обучении иностранному языку// Личность, речь и юридическая практика. Вып.12. Ростов н/Д.: Изд-во ДЮИ. 2009. С. 28 – 30.
Бутусова А.С. Роль памяти в формировании профессиональной компетенции при обучении устному последовательному переводу // Личность, речь и юридическая практика. Вып.18. Ростов н/Д.: Изд-во ДЮИ, 2015. С.30 – 32.
Гез Н.И. Роль условий общения при обучении слушанию и говорению // Иностранные языки в школе. 2004. № 5. С. 32 – 34.
Козлова Е.В. Упражнения для обучения аудированию в общеобразовательной школе. [Электронный ресурс]. URL: http://festival.1september.ru/ articles/608964/ (дата обращения 02.02.2017).
Колчина А.И. Принципы обучения аудированию через систему интернет // Лингвистика и методика обучения иностранным языкам. Вып. 2. СПб., 2005. С. 174–177.
Кусенкова Н.П. Формирование и развитие аудитивных навыков у учащихся на урока немецкого языка с использованием компьютерной лингводидактики. [Электронный ресурс]. URL: http://festival.1september.ru/articles/615242/ (дата обращения 10.02.2017)
Мальковская Т.А. Личность курсанта: психологические особенности бытия: материалы Междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. С.Д. Некрасов / Кубанский гос. ун-т. Краснодар: ВУНЦ ВВС «ВВА», 2012. С. 37–41.
Пассов Е.И. Коммуникативное иноязычное образование. Липецк. Липецкий гос. пед. институт, 1998. 299 с.
Филатов В.М. Методика обучения иностранным языкам в начальной и основной общеобразовательной школе: учеб. пособие для студентов педагогических колледжей. Ч. 1. Ростов н/Д.: Феникс, 2004. 416 с.
Щукина И. В. Методика построения многоуровневой модели обучения аудированию в системе профессиональной подготовки учителя иностранного языка: автореф. дис. ... канд. пед. наук. М., 2009, 18 с. References
Butusova A.S. Rol vnimaniya kak psikholingvisticheskogo faktora v rannem obuchenii inostrannomu yazyku. Lichnost’. rech i yuridicheskaya praktika, vyp.12. Rostov-na-Donu: Izd-vo DYuI. 2009, pp. 28-30. (In Russian).
Butusova A.S. Rol pamyati v formirovanii professionalnoy kompetentsii pri obuchenii ustnomu posledovatelnomu perevodu. Lichnost’, rech i yuridicheskaya praktika, vyp.18. Rostov-na-Donu: Izd-vo DYuI. 2015, pp.30-32. (In Russian).
Gez N.I. Rol usloviy obshcheniya pri obuchenii slushaniyu i govoreniyu. Inostrannyye yazyki v shkole, 2004, no 5, pp. 32-34. (In Russian).
Kozlova E.V. Uprazhneniya dlya obucheniya audirovaniyu v obshcheobrazovatelnoy shkole. URL: http://festival.1september.ru/articles/608964/ (accessed 02.02.2017). (In Russian).
Kolchina A.I. Printsipy obucheniya audirovaniyu cherez sistemu internet. Lingvistika i metodika obucheniya inostrannym yazykam. Vyp. 2. SPb., 2005, pp. 174177. (In Russian).
Kusenkova N.P. Formirovaniye i razvitiye auditivnykh navykov u uchashchikhsya na uroka nemetskogo yazyka s ispolzovaniyem kompyuternoy lingvodidaktiki. http:// festival.1september.ru/articles/615242/ (accessed 10.02.2017). (In Russian).
Malkovskaya T.A. Lichnostˊ kursanta: psikhologicheskiye osobennosti bytiya: materialy Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. Otv. red. S.D. Nekrasov. Kubanskiy gos. un-t. Krasnodar: VUNTs VVS «VVA». 2012. 275 p. (In Russian).
Passov E.I. Kommunikativnoye inoyazychnoye obrazovaniye. Lipetsk, Lipetskiy gos. ped. institut. 1998. 299 s. (In Russian).
Filatov V.M. Metodika obucheniya inostrannym yazykam v nachalnoy i osnovnoy obshcheobrazovatelnoy shkole: uchebnoye posobiye dlya studentov pedagogicheskikh kolledzhey. Chast′ 1. Rostov n/D: Feniks. 2004. 416 p. (In Russian).
Shchukina I. V. Metodika postroyeniya mnogourovnevoy modeli obucheniya audirovaniyu v sisteme professionalnoy podgotovki uchitelya inostrannogo yazyka: avtoref. diss. ... kand. ped. nauk. M., 2009. 18 p. (In Russian).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).