Training for Auditing (Listening) of Foreign Texts: Methodology and Experience

Authors

  • Анжелика Сергеевна Бутусова Southern Federal University

Abstract

Anzhelika S. Boutousova (Rostov-on-Don, Russian Federation)

Auditing is considered systematically as a psychophysiological and cognitive process, on the one hand, and as a type of speech activity, on the other. The levels and stages of learning to listen to foreign language texts with their inherent difficulties are singled out. There are elementary, intermediate and advanced levels of learning listening. The stages of training are divided into pretext, text and post-text. Based on the analysis of scientific literature and personal observations, language, cognitive and socio-cultural difficulties in listening have been discovered. A system of exercises aimed at forming an auditory skills is described. Audience skills include segmentation of speech into parts, anticipation of the meaning of parts of words and sentences, forecasting of form and meaning at the text level, skills related to the development of the mechanism of memory; compression and interpretation of the text. The auditory skills are interpreted as listening recognition and understanding of individual words and expressions and grammatical structures.

Key words: teaching of listening, compensatory skills, auditory skills, exercise system, forecasting

DOI 10.23683/1995-0640-2017-3-185-192

Author Biography

Анжелика Сергеевна Бутусова, Southern Federal University

Anzhelika S. Boutousova – candidate of philology, associate professor, dpt. of theory and practice of German language, Institute of philology, journalism and cross-cultural communication. Southern Federal University

References

Бутусова А.С. Роль внимания как психолингвистического фактора в раннем обучении иностранному языку// Личность, речь и юридическая практика. Вып.12. Ростов н/Д.: Изд-во ДЮИ. 2009. С. 28 – 30.

Бутусова А.С. Роль памяти в формировании профессиональной компетенции при обучении устному последовательному переводу // Личность, речь и юридическая практика. Вып.18. Ростов н/Д.: Изд-во ДЮИ, 2015. С.30 – 32.

Гез Н.И. Роль условий общения при обучении слушанию и говорению // Иностранные языки в школе. 2004. № 5. С. 32 – 34.

Козлова Е.В. Упражнения для обучения аудированию в общеобразовательной школе. [Электронный ресурс]. URL: http://festival.1september.ru/ articles/608964/ (дата обращения 02.02.2017).

Колчина А.И. Принципы обучения аудированию через систему интернет // Лингвистика и методика обучения иностранным языкам. Вып. 2. СПб., 2005. С. 174–177.

Кусенкова Н.П. Формирование и развитие аудитивных навыков у учащихся на урока немецкого языка с использованием компьютерной лингводидактики. [Электронный ресурс]. URL: http://festival.1september.ru/articles/615242/ (дата обращения 10.02.2017)

Мальковская Т.А. Личность курсанта: психологические особенности бытия: материалы Междунар. науч.-практ. конф. / отв. ред. С.Д. Некрасов / Кубанский гос. ун-т. Краснодар: ВУНЦ ВВС «ВВА», 2012. С. 37–41.

Пассов Е.И. Коммуникативное иноязычное образование. Липецк. Липецкий гос. пед. институт, 1998. 299 с.

Филатов В.М. Методика обучения иностранным языкам в начальной и основной общеобразовательной школе: учеб. пособие для студентов педагогических колледжей. Ч. 1. Ростов н/Д.: Феникс, 2004. 416 с.

Щукина И. В. Методика построения многоуровневой модели обучения аудированию в системе профессиональной подготовки учителя иностранного языка: автореф. дис. ... канд. пед. наук. М., 2009, 18 с. References

Butusova A.S. Rol vnimaniya kak psikholingvisticheskogo faktora v rannem obuchenii inostrannomu yazyku. Lichnost’. rech i yuridicheskaya praktika, vyp.12. Rostov-na-Donu: Izd-vo DYuI. 2009, pp. 28-30. (In Russian).

Butusova A.S. Rol pamyati v formirovanii professionalnoy kompetentsii pri obuchenii ustnomu posledovatelnomu perevodu. Lichnost’, rech i yuridicheskaya praktika, vyp.18. Rostov-na-Donu: Izd-vo DYuI. 2015, pp.30-32. (In Russian).

Gez N.I. Rol usloviy obshcheniya pri obuchenii slushaniyu i govoreniyu. Inostrannyye yazyki v shkole, 2004, no 5, pp. 32-34. (In Russian).

Kozlova E.V. Uprazhneniya dlya obucheniya audirovaniyu v obshcheobrazovatelnoy shkole. URL: http://festival.1september.ru/articles/608964/ (accessed 02.02.2017). (In Russian).

Kolchina A.I. Printsipy obucheniya audirovaniyu cherez sistemu internet. Lingvistika i metodika obucheniya inostrannym yazykam. Vyp. 2. SPb., 2005, pp. 174177. (In Russian).

Kusenkova N.P. Formirovaniye i razvitiye auditivnykh navykov u uchashchikhsya na uroka nemetskogo yazyka s ispolzovaniyem kompyuternoy lingvodidaktiki. http:// festival.1september.ru/articles/615242/ (accessed 10.02.2017). (In Russian).

Malkovskaya T.A. Lichnostˊ kursanta: psikhologicheskiye osobennosti bytiya: materialy Mezhdunar. nauch.-prakt. konf. Otv. red. S.D. Nekrasov. Kubanskiy gos. un-t. Krasnodar: VUNTs VVS «VVA». 2012. 275 p. (In Russian).

Passov E.I. Kommunikativnoye inoyazychnoye obrazovaniye. Lipetsk, Lipetskiy gos. ped. institut. 1998. 299 s. (In Russian).

Filatov V.M. Metodika obucheniya inostrannym yazykam v nachalnoy i osnovnoy obshcheobrazovatelnoy shkole: uchebnoye posobiye dlya studentov pedagogicheskikh kolledzhey. Chast′ 1. Rostov n/D: Feniks. 2004. 416 p. (In Russian).

Shchukina I. V. Metodika postroyeniya mnogourovnevoy modeli obucheniya audirovaniyu v sisteme professionalnoy podgotovki uchitelya inostrannogo yazyka: avtoref. diss. ... kand. ped. nauk. M., 2009. 18 p. (In Russian).

How to Cite

Бутусова, А. С. (2017). Training for Auditing (Listening) of Foreign Texts: Methodology and Experience. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (3), 185–192. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1063

Issue

Section

EDUCATION