Methodic Principles of Space-Meaning Prefixes Semantization When Teaching Russian for Greek Students

Authors

  • Татьяна Станиславовна Борисова Athens National University
  • Людмила Владимировна Табаченко Southern Federal University

Abstract

Tatyana S. Borisova (Athens National University of I. Kapodistriya. Athens, Greece);

Lyudmila V. Tabachenko (Southern Federal University. Rostov-on-Don, Russian Federation)

The formation of nationally-oriented manuals that take into account the language world picture of students is one of the most urgent tasks of the modern methodology of teaching Russian as a foreign language. In this article, the authors proposed the basic principles of constructing this kind of manuals for studying one of the most complicated themes of Russian word formation – verbal prefix derivation – for students with native Greek. At this stage, the material selected by the authors is limited to verbal prefixes with spatial meaning. The study of the verb prefixes of the Russian language is proposed to be based on the basis of attracting derivational and morphemic correspondences from the native language of students. The presence of numerous verbal derivatives of a similar structure in the Greek language, conditioned both by the genetic connections of the Russian and Greek languages, and by derivational borrowing from the Old Slavonic language – calque, allows the Greek students to explain the functioning of the prefix mode of language expansion and the formation of the semantics of derivatives, to semantize a number of prefixes with spatial meaning based on language categories native to the learner’s language, as well as to develop the skill proper use of relevant phenomena in speech. This training material is proposed to be used within the course of the Russian as a foreign language (a subclass of grammar of RFL) in preparation for the first and second certification levels (В1 - В2), that is, in the second and third year of studies in accordance with the curricula of the Department of Russian Philology and Slavic Studies of Athens National University of I. Kapodistriya.

Key words: Russian as a foreign language, national (Greek) methodical orientation, prefix word formation.

DOI 10.23683/1995-0640-2017-3-216-227

Author Biographies

Татьяна Станиславовна Борисова, Athens National University

Tatyana S. Borisova – candidate of philology, Ph.D. “Byzantine philology”, scientific worker of Russian philology and Slavic study dpt. Athens National University of I. Kapodistriya. Athens, Greece

Людмила Владимировна Табаченко, Southern Federal University

Lyudmila V. Tabachenko – Ph. D. of philology, professor of common and comparative linguistics dpt. Institute of philology, journalism and crosscultural communication. Southern Federal University

References

Верещагин Е.М. Из истории возникновения первого литературного языка славян. Варьирование средств выражения в переводческой технике Кирилла и Мефодия. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1972. 199 с.

Вотякова И.А., Кастельви Ж. Словообразовательный аспект при обучении русскому языку как иностранному на элементарном и базовом уровнях // VII Междунар. науч. конф.: Русский язык и культура в зеркале перевода. Мировое кино: вчера, сегодня, завтра… Афины, Греция, 28.04. – 03.05.2017. Материалы конференции / Высшая шк. МГУ. М., 2017. С. 105–114.

Дворецкий И.Х. Древнегреческо-русский словарь. Т. 1–2. М.: Гос. изд-во иностр. словарей, 1958. Т. 1. 1043 с.; т. 2. 860 с.

Ефимова В.С. Старославянская словообразовательная морфемика. М.: Ин-т славяноведения РАН, 2006. 366 с.

Ефимова В.С. К вопросу об изучении калькирования в старославянском языке // Славяноведение. 2015. № 2. С. 53–65.

Калита О.Н. Дистанционное обучение русским глаголам движения в учебном курсе по РКИ с использованием мобильных приложений (этноориентированная модель курсового обучения для греческой аудитории, уровни А2-В1): автореф. дис.… канд. пед. наук. М., 2016. 23 с.

Копыленко М.М. Кальки греческого происхождения в языке древнерусской письменности // Византийский временник. Т. 34. 1973. С. 141–150.

Максимович К.А. Лексические и синтаксические кальки в моравском «Номоканоне Мефодия» // Русский язык в научном освещении. 2009. № 2 (18). С. 78 – 91.

Табаченко Л.В. Приставочные позиционные глаголы в старославянском и русском языках: проблема происхождения // Современная славистика и научное наследие С.Б. Бернштейна: сб. статей. М.: Изд-во Моск. ун-та, 2011. С. 43 – 46.

Чернышева М.И. Эквиваленты, заимствования и кальки в первых славяно-русских переводах с греческого языка // Вопросы языкознания. 1984. № 2. С. 122–129.

Щерба Л.В. Языковая система и речевая деятельность. Л.: Наука, Ленингр. отд-ние, 1974. С. 313–318.

Μπαμπινιώτης Γ. Το Λεχικό της Νεας Ελληνικής Γλώσσας. Δ’ έκδοση. Αθήνα, 2012.

References

Vereshchagin E.M. Iz istorii vozniknoveniya pervogo literaturnogo yazyka slavyan. Var’irovaniey sredstv vyrazheniya v perevodcheskoy tekhnike Kirilla i Mefodiya. M., 1972. 199 р. (In Russian).

Votyakova I.A., Kastel’vi Zh. Slovoobrazovatel’nyy aspekt pri obuchenii russkomu yazyku kak inostrannomu na elementarnom i bazovom urovnyakh. VII Mezhdunarodnaya nauchnaya konferentsiya: Russkiy yazyk i kul’tura v zerkale perevoda. Mirovoye kino: vchera, segodnya, zavtra… Afiny, Gretsiya, 28.04. 03.05.2017. Materialy konferentsii. M., 2017, pp. 105-114. (In Russian).

Dvoretskiy I.Kh. Drevnegrechesko-russkiy slovar’. T. 1-2. M., Gos. izd-vo inostr. Slovarey, 1958. (In Russian).

Efimova V.S. Staroslavyanskaya slovoobrazovatel’naya morfemika. M., In-t slavyanovedeniya RAN, 2006. 366 р. (In Russian).

Efimova V.S. K voprosu ob izuchenii kal’kirovaniya v staroslavyanskom yazyke. Slavyanovedeniye. 2015, no 2, pp. 53-65. (In Russian).

Kalita O.N. Distantsionnoye obucheniye russkim glagolam dvizheniya v uchebnom kurse po RKI s ispol’zovaniyem mobil’nykh prilozhenii (etnoorientirovannaya model’ kursovogo obucheniya dlya grecheskoy auditorii, urovni A2-V1): avtoref. diss.… kand. ped. nauk. M., 2016. 23 p. (In Russian).

Kopylenko M.M. Kal’ki grecheskogo proiskhozhdeniya v yazyke drevnerusskoy pis’mennosti. Vizantiiskiy Vremennik, 1973, vol. 34, pp. 141-150. (In Russian).

Maksimovich K.A. Leksicheskiye i sintaksicheskiye kal’ki v moravskom «Nomokanone Mefodiya». Russkiy yazyk v nauchnom osveshchenii, 2009, no 2 (18), pp. 78-91. (In Russian).

Tabachenko L.V. Pristavochnyye pozitsionnyye glagoly v staroslavyanskom i russkom yazykakh: problema proiskhozhdeniya. Sovremennaya slavistika i nauchnoye naslediye S.B. Bernshteina: Sb. statey. M.: Izd-vo Mosk. un-ta, 2011, pp. 43-46. (In Russian).

Chernysheva M.I. Ekvivalenty, zaimstvovaniya i kal’ki v pervykh slavyanorusskikh perevodakh s grecheskogo yazyka. Voprosy yazykoznaniya, 1984, no 2, pp. 122-129. (In Russian).

Shcherba L.V. Yazykovaya sistema i rechevaya deyatel’nost’. Leningrad: Nauka, Leningradskoye otdeleniye, 1974, pp. 313-318. (In Russian).

Μπαμπινιώτης Γ. Το Λεχικό της Νεας Ελληνικής Γλώσσας. Δ’ έκδοση. Αθήνα, 2012.

How to Cite

Борисова, Т. С., & Табаченко, Л. В. (2017). Methodic Principles of Space-Meaning Prefixes Semantization When Teaching Russian for Greek Students. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (3), 216–227. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1065

Issue

Section

EDUCATION

Most read articles by the same author(s)

<< < 1 2