The Peculiarities of "Teacher – Students" Interaction under Audiovisual Priorities of the Youth Environment (on the Example of the Subject "Foreign Language")
Abstract
Inna V. Borisova (Moscow, Russian Federation)
The author defines the existing conditions causing the necessity of conducting experimental and innovative activity in the higher education sphere. The interrelation of Z-generation students and X- and Y-generation teachers are touched upon. The author investigates how students’ audiovisual perception of their environment influences their ability of mastering the main types of speech activity at the Foreign Language lessons. The suggestions concerning the efficient organization of the future higher school teaching-learning process are given. It is stressed that under the existing paradigm, education is obtained not through regular learning, but through the mass media information flow. As a result, it leads to the mosaic structure of human culture, which hinders the researcher from meeting the latest requirements in any sphere and developing the proper research methodology.
Key words: experimental and innovative activity, Z-, X- and Y-generations, audiovisual perception, foreign language, types of speech activity, project method.
DOI 10.23683/1995-0640-2018-3-213-221
References
Амонашвили Ш.А. Воспитательная и образовательная функция оценки учения школьников: экспериментально-педагогическое исследование. М.: Педагогика, 1984. 296 с.
Баранов А.Н. Введение в прикладную лингвистику: учеб. пособие. М.: Эдиториал УРСС, 2001. 360 с.
Гез Н.И., Фролова Г.М. История зарубежной методики преподавания иностранных языков. М.: Академия, 2008. 254 с.
Грановская О.В., Дуков Е.В., Иоскевич Я.Б. [и др.] Новые аудиовизуальные технологии: учеб. пособие. М.: Эдиториал УРСС, 2005. 483 с.
Губерина П., Асп К. Верботональный метод реабилитации лиц с проблемами в коммуникации. Загреб, 1988. 32 с.
Кащук С.М. Профессиональная мультимедийная языковая компетенция учителя иностранного языка // Наука и школа, 2013. № 6. С. 22–26.
Колесникова И. А., Горчакова-Сибирская М.П. Педагогическое проектирование: учеб. пособие для вузов / под ред. И.А. Колесниковой. М.: Академия, 2005. 288 с.
Кузнецова Н.Э. Современные методики преподавания английского языка в высших учебных заведениях // В мире науки и искусства: вопросы филологии, искусствоведения и культурологии: сб. ст. по материалам XXXIII междунар. науч.-практ. конф. № 33. Ч. I. Новосибирск: СибАК, 2014. С. 89 – 92.
Кун Т. Структура научных революций. М.: Прогресс, 1977. 300 с.
Макарова Т.А. Содержание образования для поколения «Z»: каким ему быть? // Ценности и смыслы. 2015. № 3 (37). С. 116 – 120.
Пермякова И. Визуал, аудиал, кинестет, дигитал. Как определить типы восприятия информации? [Электронный ресурс]. URL: http://razvitie-intellecta.ru/vizual-audial-kinestet-i-digital-kak/ (дата обращения 18.12.2017).
Пилиповский В.Я. Критика современных буржуазных теорий формирования личности. М.: Педагогика, 1985. 160 с.
Поколение Z: как их учить? [Электронный ресурс]. URL: http://intensivcenter.livejournal.com/70034.html (дата обращения 11.12.2017).
Прикот О.Г. Педагогика отождествления и педагогическая системология. СПб.: ТВК инк., 1995. 260 с.
Психология. Теория поколений [Электронный ресурс]. URL: http:// psixologiya.org/socialnaya/menedzhmenta/2155.html?sho (дата обращения 07.02.2018).
Сысоев П.В. Направления информатизации лингвистического образования на современном этапе // Язык и культура. 2015. № 1 (29) . C. 156 – 168.
Федеральный закон «Об образовании в Российской Федерации», 2016. Статья 20. Пункт 1 [Электронный ресурс]. URL: http://zakonobobrazovanii.ru/ glava-2/statya-20 (дата обращения 16.12.2017).
Федоров А.В. Словарь терминов по медиаобразованию, медиапедагогике, медиаграмотности, медиакомпетентности. Таганрог: Изд-во ТГПИ, 2010. 64 c.
Фомкина Е. Поколение Z и его место в истории. Теория поколений. Поколения X, Y и Z [Электронный ресурс]. URL: http://fb.ru/article/210221/pokolenie-z-i-ego-mesto-v-istorii-teoriya-pokoleniy-pokoleniya-x-y-i-z (дата обращения 21.02.2018).
Шамис Е., Никонов Е. Теория поколений. Необыкновенный Икс. Университет «Синергия», 2016.
Ямбург Е.А. Школа для всех: Адаптивная модель: Теоретические основы и практическая реализация. М.: Новая школа, 1997. 352 с
Strauss W., Howe N. The Fourth Turning: An American Prophecy, New York: Broadway Books, 1997. 382 p.
Strauss W., Howe N. Generations. The History of America’s Future 1584 to 2069, Hardcover. Import, 1991.
References
Amonashvili Sh.A. Vospitatel’naya i obrazovatel’naya funktsiya otsenki ucheniya shkol’nikov: Eksperimental’no-pedagogicheskoye issledivaniye. M.: Pedagogika, 1984. 296 p. (In Russian).
Baranov A.N. Vvedeniye v prikladnuyu lingvistiku: uchebnoye posobiye. M.: Editorial URSS, 2001. 360 p. (In Russian).
Gez N.I. Istoriya zarubezhnoy metodiki prepodavaniya inostrannykh yazykov. M.: Academiya, 2008. 254 p. (In Russian).
Granovskaya O.V., Dukov Ye.V., Ioskevich Ya.B. i dr. Novyye audiovizual’nyye tekhnologii: uchebnoye posobiye. M.: Editorial URSS, 2005. 483 p. (In Russian).
Guberina P., Asp K. Verbotonal’nyy metod reabilitatsii lits s problemami v kommunikatsii. Zagreb, 1988. 32 p. (In Russian).
Kashchuk S.M. Professional’naya mul’timediynaya yazykovaya kompetentsiya uchitelya inostrannogo yazyka, Nauka i shkola, 2013, no. 6, pp. 22-26. (In Russian).
Kolesnikova I.A. Pedagogicheskoye proyektirovaniye: uchebnoye posobiye dlya vyssh. ucheb. zavedeniy. М: Academiya, 2005. 288 p. (In Russian).
Kuznetsova N.E. Sovremennyye metodiki prepodavaniya angliyskogo yazyka v vysshykh uchebnykh zavedeniyakh. V mire nauki i iskusstva: voprosy filologii, iskusstvovedeniya i kulturologii: sb. st. po materialam XXXIII mezhdunar. nauch.-prakt. konf., no. 33, chast’ I. Novosibirsk: SibAK, 2014, pp. 89-92. (In Russian).
Kun T. Struktura nauchnykh revolutsiy. М.: Progress, 1977. 300 p. (In Russian).
Makarova T.A. Soderzhaniye obrazovaniya dlya pokoleniya “Z”: kakim yemu byt’. Tsennosti i smysly, 2015, no. 3 (37), pp. 116-120. (In Russian).
Permyakova I. Vizual, audial, kinestet, digital. Kak opredelit’ tipy vospriyatiya informatsii? Available at: http://razvitie-intellecta.ru/vizual-audial-kinestet-i-digital-kak/ (accessed: 18.12.2017). (In Russian).
Pilipovskiy V.Ya. Kritika sovremennykh burzhuaznykh teoriy formirovaniya lichnosti. М.: Pedagogika, 1985. 160 p. (In Russian).
Pokoleniye Z: kak ikh uchit’? Available at: http://intensiv-center.livejournal. com/70034.html (accessed: 11.12.2017). (In Russian).
Prikot O.G. Pedagogika otozhdestvleniya i pedagogicheskaya sistemologiya. SPb.: TVK ink., 1995. 260 p. (In Russian).
Psikhologiya. Teoriya pokoleniy. Available at: http://psixologiya.org/socialnaya/menedzhmenta/2155.html?sho (accessed: 07.02.2018). (In Russian).
Sysoyev P.V. Napravleniya informatizatsii lingvisticheskogo obrazovaniya na sovremennom ehtape. Yazyk i kultura, 2015, no. 1 (29), pp. 156-168. (In Russian).
Federal’nyy zakon «Ob obrazovanii v Rossiyskoy Federatsii», 2016. Statya 20. Punkt 1. Available at: http://zakonobobrazovanii.ru/glava-2/statya-20 (accessed: 16.12.2017). (In Russian).
Fedorov A.V. Slovar’ terminov po mediaobrazovaniyu, mediapedagogike, mediagramotnosti, mediakompetentnosti. Taganrog: Izd-vo TGPI, 2010. 64 p. (In Russian).
Fomkina Ye. Pokoleniye Z i yego mesto v istorii. Teoriya pokoleniy. Pokoleniya X, Y i Z. Available at: http://fb.ru/article/210221/pokolenie-z-i-ego-mesto-v-istoriiteoriya-pokoleniy-pokoleniya-x-y-i-z (accessed: 21.02.2018). (In Russian).
Shamis Ye., Nikonov Ye. Teoriya pokoleniy. Neobyknovennyy Iks. Universitet «Sinergiya», 2016. (In Russian).
Yamburg Ye.A. Shkola dlya vsekh: Adaptivnaya model’: Teoreticheskiye osnovy i prakticheskaya realizatsiya. M.: Novaya shkola, 1997. 352 p. (In Russian).
Strauss W., Howe N. The Fourth Turning: An American Prophecy, New York: Broadway Books, 1997. 382 p.
Strauss W., Howe N. Generations. The History of America’s Future 1584 to 2069, Hardcover. Import, 1991.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).