Stavropol Television News as a Means of Modeling the Regional Media Agenda

Authors

  • Елена Николаевна Ларионова North-Caucasus Federal University

Abstract

Elena N. Larionova (Stavropol, Russian Federation)

In modern society, the reality shaped by TV, can be seen as one of the most effective tools of formation picture of the world as the individual and society as a whole. This article examines the phenomenon of information resources in regional aspect. The work is devoted to the analysis of news programmes of television channels Stavropol «ItsTV», «STRC «Stavropol»» and «26 region» and to identify the degree of their influence on the design of regional mediapoint. The news create a special TV reality, which, in its turn, has a significant influence on the formation of the world picture of the audience. For people receiving the main flow of information only from their everyday life and screen, it was TV events become structural in the formation of their own mediapoint. Because, in reality, the media cannot cover all events in the world, they are filtered in accordance with their own objectives and present. In this regard, the author believes it is important to have multiple television media in the same region, since this fact contributes to the fact that the air will be affected as many of the regional events and the viewer will form a more complete information picture. The article considers how different phenomena are devoted to the Stavropol news, or they offer the audience information about the same events.

Key words: agenda, media agenda, information agenda, regional news, Stavropol television.

DOI 10.23683/1995-0640-2018-3-184-194

Author Biography

Елена Николаевна Ларионова, North-Caucasus Federal University

Elena N. Larionova – candidate of philosophical sciences, associate professor. Department of journalism, Humanitarian Institute. North-Caucasus Federal University. Stavropol

References

Беленькая Ю.П. Телевизионные новости как средство формирования региональной информационной повестки дня в электоральный период: автореф. дис. … канд. филол. наук. Воронеж, 2015. 24 c.

Ежова Е.Н., Беленькая Ю.П. Телевизионные новости в электоральный период: основные тенденции производства // Успехи современной науки и образования. Белгород: Клюев Сергей Васильевич. 2016. № 2. С. 117–120.

Казаков А.А. Теория установления повестки дня: основные подходы и направления исследования в российской политической науке // Вестн. Моск. унта. Серия 12: Политические науки. 2014. № 3. С. 41–56.

Клюев Ю.В. Теория и практика массовой информации. М.; Берлин: Директ-Медиа, 2015. 100 с.

Липпман У. Общественное мнение / пер. с англ. Т.В. Барчунова, под ред. К.А. Левинсон, К.В. Петренко. М.: Институт Фонда «Общественное мнение», 2004. 384 с. [Электронный ресурс]. URL: http://baguzin.ru/wp/ wp-content/uploads/2015/02/%D0%A3%D0%BE%D0%BB%D1%82%D0%B 5%D1%80-%D0%9B%D0%B8%D0%BF%D0%BF%D0%BC%D0%B0%D0% BD.-%D0%9E%D0%B1%D1%89%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B5-%D0%BC%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5.pdf (дата обращения: 24.04.2018).

Фокина О.А. Региональная повестка общероссийской периодики: теоретическая и эмпирическая модели // Вопросы теории и практики журналистики. Иркутск: Байкальский гос. ун-т. 2012. № 2. С. 124–130.

Черникова В.Е., Молчанова Е.Н., Климова Л.Е. Масс-медиа в культуре информационного общества. Ставрополь: ООО «Мир данных», 2007. 142 с.

Черных А. Мир современных медиа. М.: Территория будущего, 2007. 312 с.

Шурыгина Е.А. Информационная повестка дня региональной общественно-политической радиостанции в условиях социально-экономической нестабильности // Век информации. СПб.: Изд-во СПбГУ. 2017. Т. 1, № 2. С. 257 – 258.

References

Belen’kaya Yu.P. Televizionnyye novosti kak sredstvo formirovaniya regional’noy informatsionnoy povestki dnya v elektoral’nyy period: avtoref. dis. kand. filol. nauk. Voronezh, 2015. 24 p. (In Russian).

Ezhova E.N., Belen’kaya Yu.P. Televizionnyye novosti v elektoral’nyy period: osnovnyye tendentsii proizvodstva, Uspekhi sovremennoy nauki i obrazovaniya. Belgorod: Klyuev Sergei Vasil’evich, 2016, no. 2, pp. 117-120. (In Russian).

Kazakov A.A. Teoriya ustanovleniya povestki dnya: osnovnye podkhody i napravleniya issledovaniya v rossiiskoy politicheskoy nauke, Vestnik Moskovskogo universiteta. Seriya 12: Politicheskiye nauki. 2014, № 3, pp. 41-56. (In Russian).

Klyuyev Yu.V. Teoriya i praktika massovoy informatsii. Moscow; Berlin: DirektMedia, 2015. 100 p. (In Russian).

Lippman U. Obshchestvennoye mneniye. Per. s angl. T.V. Barchunova, pod red. K.A. Levinson, K.V. Petrenko. M.: Institut Fonda «Obshchestvennoye mneniye», 2004. 384 p. Available at: http://baguzin.ru/wp/wp-content/uploads/2015/02/%D0%A3%D0%BE%D0%BB%D1%82%D0%B5%D1%80-%D0%9B%D0%B8%D0 %BF%D0%BF%D0%BC%D0%B0%D0%BD.-%D0%9E%D0%B1%D1%89%D0%B5%D1%81%D1%82%D0%B2%D0%B5%D0%BD%D0%BD%D0%BE%D0%B5-%D0%BC%D0%BD%D0%B5%D0%BD%D0%B8%D0%B5.pdf (accessed: 24.04.2018). (In Russian).

Fokina O.A. Regional’naya povestka obshcherossiiskoi periodiki: teoreticheskaya i empiricheskaya modeli, Voprosy teorii i praktiki zhurnalistiki. Irkutsk: Baikal’skiy gosudarstvennyy universitet, 2012, № 2, pp, 124-130. (In Russian).

Chernikova V.E., Molchanova E.N., Klimova L.E. Mass-media v kul’ture informatsionnogo obshchestva. Stavropol’: OOO «Mir dannykh», 2007. 142 p. (In Russian).

Chernykh A. Mir sovremennykh media. Moskow: Territoriya budushchego, 2007. 312 p. (In Russian).

Shurygina E.A. Informatsionnaya povestka dnya regional’noy obshchestvennopoliticheskoy radiostantsii v usloviyakh sotsial’no-ekonomicheskoy nestabil’nosti, Vek informatsii, SPb.: Izd-vo SPbGU, 2017, Tom 1, № 2, pp. 257-258. (In Russian).

Published

2018-10-08

How to Cite

Ларионова, Е. Н. (2018). Stavropol Television News as a Means of Modeling the Regional Media Agenda. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (3), 184–194. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1137

Issue

Section

JOURNALISM