Reportage on War as the Specific Mass Media Discourse

Authors

  • Александра Юрьевна Чернышева кафедра теории языка и русского языка Института филологии, журналистики и межкультурной коммуникации Южного федерального университета

Abstract

Alexandra Yu. Chernysheva (Rostov-on-Don, Russian Federation)

In this article we analyze the military event interpretation in the reportage on war. It is first of all the ideologically colored process aimed at the formation of mass consciousness and public opinion. The reportage on war reflects consistently the journalism informational and communicative characteristics which are covered into the ideological language forms. We interpret these forms as the specific social practice based on the target auditorium persuading, organizing the interactive dialogue between the journalist and the reportage consumer. All this makes the «new» discursive parameters of the contemporary reportage on war. The Media turns out to be «sandwiched» between the promotional activities of the political actors involved in the military conflict that appears to be a direct consequence of changes in the current understanding of such concept as «the peace in contemporary wars». The military conflict participants and the political actors behind them are making strong attempts to influence the media and to determine the nature of their news reports.

Key words: reportage on war, propaganda, war framing, enemy image, fictionalization, manipulative language.

Author Biography

Александра Юрьевна Чернышева, кафедра теории языка и русского языка Института филологии, журналистики и межкультурной коммуникации Южного федерального университета

Alexandra Yu. Chernysheva – post-graduate student, language theory and the Russian language department, Southern Federal University.

References

Азарова О.А., Кудряшов И.А. Когнитивный подход к исследованию неявного знания // Когнитивные исследования языка. 2015. № 21. С. 30–33.

Гаврилова Г.Ф. Предложение и текст: системность и функциональность. Ростов н/Д.: АкадемЛит, 2015. 412 с.

Добросклонская Т.Г. Медиалингвистика: современный подход к изучению языка СМИ (Современная английская медиаречь). М.: Флинта; Наука, 2008. 264с.

Клеменова Е.Н., Кудряшов И.А. Текст репортажа в аспекте критического дискурс-анализа // Вестн. Новосибирского гос. ун-та. Серия: История, филология. 2015. Т. 14. № 6. С. 140–145.

Клеменова Е.Н., Кудряшов И.А. Персуазивная функция масс-медийных текстов: эвиденциальность и эпистемическая модальность // Вестн. Новосибирского гос. ун-та. Серия: История, филология. 2016. Т. 15. № 6. С. 93–99.

Кройчик Л.Е. Система журналистских жанров // Основы творческой деятельности журналиста / под ред. С.Г. Корконосенко. СПб., 2000.С. 125–168.

Прохоров Е.П. Введение в теорию журналистики. М.: Аспект Пресс, 2011. 350 с.

Тертычный А.А. Жанры периодической печати. М.: Аспект Пресс, 2000. 320 с.

Шостак М. И. Репортер: профессионализм и этика. М.: Изд-во РИПхолдинг, 2001. 235 с.

Herman E.S., Chomsky N. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. N.Y.: Pantheon, 2002. 342 p.

Livingston S. Clarifying the CNN Effect: An Examination of Media Effects According to Type of Military Intervention // The Joan Shorenstein Center Research Paper. 1997. № 18. P. 35–49.

References

Azarova O.A., Kudrjashov I.A. Kognitivnyy podhod k issledovaniyu neyavnogo znaniya. Kognitivnyye issledovaniya yazyka, 2015, no. 21, pp. 30-33. (In Russian).

Gavrilova G.F. Predlozheniye i tekst: sistemnost’ i funkcional’nost’. Rostov n/D.: AkademLit, 2015. 412 p. (In Russian).

Dobrosklonskaya T.G. Medialingvistika: sovremennyy podhod k izucheniyu yazyka SMI (Sovremennaya angliyskaya mediarech’). M.: Flinta; Nauka, 2008. 264 p. (In Russian).

Klemenova E.N., Kudryashov I.A. Tekst reportazha v aspekte kriticheskogo diskurs-analiza. Vestn. Novosibirskogo gos. un-ta. Seriya: Istoriya, filologiya, 2015, vol. 14, no. 6, pp. 140-145. (In Russian).

Klemenova E.N., Kudryashov I.A. Persuazivnaya funkciya mass-mediynykh tekstohv: ehvidencial’nost’ i ehpistemicheskaya modal’nost’. Vestn. Novosibirskogo gos. un-ta. Seriya: Istoriya, filologiya, 2016, vol. 15, no. 6, pp. 93-99. (In Russian).

Kroychik L.E. Sistema zhurnalistskikh zhanrov. Osnovy tvorcheskoy deyatel’nosti zhurnalista. Pod red. S.G. Korkonosenko. SPb., 2000, pp. 125-168. (In Russian).

Prokhorov E.P. Vvedeniye v teoriyu zhurnalistiki. M.: Aspekt Press, 2011. 350 p. (In Russian).

Tertychnyy A.A. Zhanry periodicheskoy pechati. M.: Aspekt Press, 2000. 320 p. (In Russian).

Shostak M. I. Reporter: professionalizm i ehtika. M., 2001. 235 p.

Herman E.S., Chomsky N. Manufacturing Consent: The Political Economy of the Mass Media. N. Y.: Pantheon, 2002. 342 p. (In Russian).

Livingston S. Clarifying the CNN Effect: An Examination of Media Effects According to Type of Military Intervention. The Joan Shorenstein Center Research Paper, 1997, no. 18, pp. 35-49.

How to Cite

Чернышева, А. Ю. (2018). Reportage on War as the Specific Mass Media Discourse. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (2), 67–75. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1154

Issue

Section

LINGUISTICS