A.P.Chekhov’s Plays in Experimental Theatre of Sаlakh Alkasab (Iraq)
Abstract
Abdulasis Yassin Abbaskhilmi (University Diyala, Diyala, Iraq)
In the process of professional theater formation in Iraq the choice of translated plays for the stage was of a great importance. A.P.Chekhov became one of the most favorite Russian playwrights in the Arab countries. During the previous century practically all Chekhov’s plays were staged by Iraqi theatre parties. Salakh Alkasab, the creator of Iraqi experimental “theatre of visual perception”, also staged his plays. This type of theatre in general is based not upon dialogues, but upon spectacular and peculiar performances, distribution of author’s and director’s ideas between artificially created characters. Here the thing, which is called Chekhov’s “underlying theme” by Russian scientists, is bared and put on the stage. It resulted in a great difference between Chekhov’s text and the text of the performance. The director put away characters, substitutes cues for actions. In the play “The seagull” S.Alkhasab concentrated on the love-line Treplev – Nina and on the confrontation between Treplevinnovator and his mother. In the play “Uncle Vanya” characters are placed not in the space of the manor, but in the ward. In “Three sisters” artistic space has become dominating category in the play. The director uses symbolic language, for instance, he puts Destiny on the stage. At the heart of performance there is tendency to show Chekhov’s innovations. Iraqi critics have ambiguous thoughts about S.Alkhasab’s performances.
Key words: Chekhov, plays, Alkhasab, experimental theory, Iraq.
DOI 10.23683/1995-0640-2019-1-28-35
References
Агуан С. «Дядя Ваня» между Чеховым и Салахом Элькасабом // Эльаклям (журнал). 1993. № 3–4. С. 148–149.
Анонс // Эльсаура (газета). 1983. № 4956. 12 декабря.
А.Х. Пьеса «Чайка» и взлет наверх // Эльджумхурия (газета). 1984. № 5369. 16 мая.
Доманский Ю.В. Вариативность драматургии А.П. Чехова. Тверь: Лилия Принт, 2005. 160 с.
Кадым М. Пьесы Чехова на сцене иракского театра: дис. … магистра театральной режиссуры. Багдад, 2000. 180 с.
Катаев В.Б. Жанровая природа пьес // А.П. Чехов: Энциклопедия. М.: Просвещение, 2011. С. 269–272.
Кондратьева В.В. Ларионова М.Ч. Художественное пространство в пьесах А.П. Чехова 1890-х – 1900-х гг.: мифопоэтические модели. Ростов н/Д, 2012. 208 с. Кубайлат А.М.М. Предтеатральные явления в арабской культуре // Человек и Вселенная. 2002. № 11 (21). С. 34–44.
Мухаммед И. Видение Салаха Элькасаба // Эльсаура (газета). 1984. № 5118. 22 мая.
Паперный З. Вопреки всем правилам. Пьесы и водевили Чехова. М.: Искусство, 1982. 285 с.
Пьеса «Чайка» на факультете изящных искусств // Эльджумхурия (газета). 1983. № 5094. 15 августа.
Рашид К. Доктор Салах Элькасаб. «Дядя Ваня» – трагедия эстетического сознания // Алиф Ба (журнал). 1993. № 1271. С. 37.
Ревякин А.И. Идейный смысл и художественные особенности пьесы «Вишневый сад» А.П.Чехова // Творчество А.П.Чехова. М.: Учпедгиз, 1956. С. 3–93. Чехов А.П. Полное собрание сочинений и писем: в 30 т. Письма: в 12 т. Т. 12. М.: Наука, 1982. 640 с.
«Чайка» – иракский театральный поворот // Эльджумхурия (газета). Багдад. № 5216. 15 декабря. 1983.
Эльани Ю. «Чайка» призывает к размышлениям // Эльсаура (газета). 1984. № 5130. 3 мая.
Эльхуссейни Х. Чехов ищет «Дядю Ваню» в театре «Аль-Рашид» // Эльрафиден (журнал). 1993. № 58. С. 24.
Юсиф А.М. Теория иракского современного театра. Багдад: Дар Эльшун Эльтакафия, 2010. 325 с.
Яхъяа Х. «Чайка» высоко летает над Багдадом // Эльсаура (газета). 1984. № 5108. 12 мая.
References
Aguan S. «Dyadya Vanya» mezhdu Chekhovym i Salakhom El’kasabom.
El’aklyam (zhurnal), 1993, no. 3-4, pp. 148-149. (In arab.).
Anons. El’saura (gazeta), 1983, no. 4956. 12 dekabrya. (In arab.).
A.Kh P’esa «Chaika» i vzlet naverkh. El’dzhumkhuriya (gazeta), 1984, no. 5369. 16 maya. (In arab.).
Domanskiy Yu.V. Variativnost’ dramaturgii A.P. Chekhova. Tver’, 2005. 160 p. (In Russian).
Kadym M. P’esy Chekhova na stsene irakskogo teatra: diss… magistra teatral’noy rezhissury. Bagdad, 2000. 180 p. (In arab.).
Katayev V.B. Zhanrovaya priroda p’es. A.P. Chekhov: Ehntsiklopediya. M., 2011. Pp. 269-272. (In Russian).
Kondrat’yeva V.V. Larionova M.Ch. Khudozhestvennoye prostranstvo v p’esakh A.P. Chekhova 1890-kh – 1900-kh gg.: mifopoehticheskiye modeli. Rostov n/D, 2012. 208 p. (In Russian).
Kubailat A.M.M. Predteatral’nyye yavleniya v arabskoy kul’ture. Chelovek i Vselennaya, 2002, no. 11 (21), pp. 34-44. (In Russian).
Mukhammed I. Videniye Salakha El’kasaba. El’saura (gazeta), 1984, no. 5118. 22 maya. (In arab.).
Papernyy Z. Vopreki vsem pravilam. P’esy i vodevili Chekhova. M., 1982. 285 p. (In Russian).
P’esa «Chaika» na fakul’tete izyashchnykh iskusstv. El’dzhumkhuriya (gazeta), 1983, no. 5094. 15 avgusta. (In arab.).
Rashid K. Doktor Salakh El’kasab. «Dyadya Vanya» – tragediya ehsteticheskogo soznaniya. Alif Ba (zhurnal), 1993, no. 1271, p. 37. (In arab.).
Revyakin A.I. Ideinyy smysl i khudozhestvennyye osobennosti p’esy «Vishnevyy sad» A.P.Chekhova. Tvorchestvo A.P.Chekhova, M., Uchpedgiz, 1956, pp. 3-93. (In Russian).
Chekhov A.P. Polnoye sobraniye sochineniy i pisem: v 30 t. Pis’ma: v 12 t. T. 12. M., Nauka, 1982. 640 p. (In Russian).
«Chaika» – irakskiy teatral’nyy povorot. El’dzhumkhuriya (gazeta), Bagdad, no. 5216. 15 dekabrya. 1983. (In arab.).
El’ani Yu. «Chaika» prizyvayet k razmyshleniyam. El’saura (gazeta), 1984, no. 5130. 3 maya. (In arab.).
El’khusseini Kh. Chekhov ishchet «Dyadyu Vanyu» v teatre «Al’-Rashid». El’rafiden (zhurnal), 1993, no. 58, p. 24. (In arab.).
Yusif A.M. Teoriya irakskogo sovremennogo teatra. Bagdad: Dar El’shun El’takafiya, 2010. 325 p. (In arab.).
Yakh”yaa Kh. «Chaika» vysoko letayet nad Bagdadom. El’saura (gazeta), 1984, no. 5108. 12 maya. (In arab.).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).