СМЫСЛОВАЯ ДОМИНАНТА ДИСКУРСНОЙ НОРМЫ СОВРЕМЕННОГО ЭКОНОМИЧЕСКОГО ДИСКУРСА
Abstract
Цельность, стабильность и степень успешности коммуникации внутри дискурса обеспечивает дискурсная норма, поскольку является вертикальной узуальной нормой, характеризующейся коммуникативной целесообразностью (а в некоторых случаях - обязательностью) поливариантной интерпретации реальности. Смысловой доминантой дискурсной нормы современного экономического дискурса можно считать обман, обеспечивающий возможность сохранения наличных коммуникативных структур в условиях расходящихся или практически несовместимых интересов.
References
Чернейко Л.О. Проблема дискурса в свете концепции внутренней формы слова, языка, речи // Текст. Структура. Семантика: Доклады X Юбилейной международной конференции. Т. 1. М., 2005, С. 154—166.
Юнацкевич П.И., Кулганов В.А. Психология обмана : учеб. пособие для честного человека. СПб., 1999. 320 с.
McQuail D. Mass communication theory. London; 1996. 286 p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).