METHODS OF PSYCHOLOGICAL INFLUENCE ON THE AUDIENCE USED BY MASS MEDIA

Authors

  • Артем Дмитриевич Сащенко Санкт-Петербургский государственный университет

Abstract

Sashenko A.D.

Keywords: Mass media, audience, influence, manipulation, suggestion, the information.

The author shares the idea that today the information has been transformed into the major tool of manipulation. The article shows various methods of psychological influence on the audience which are widely used by mass media. The author describes the use of stereotypes, propaganda, propagation and programming as the most effective influence methods of mass media on a person. We live in the world of high technologies and progress that never stop. In such a world mass media play an important role in everybody’s life.

Author Biography

Артем Дмитриевич Сащенко, Санкт-Петербургский государственный университет

Аспирант кафедры теории журналистики факульте­та журналистики Санкт-Петербургского государственного университета 

References

Доценко Е. Психология манипуляции: феномены, механизмы и защита. М., 1997.

Корконосенко С.Г. Основы журналистики : учебник для вузов. М., 2004.

Майкова С.Е. Внушение как метод психологического воздействия в изданиях общества Сторожевой башни. [Электронный ресурс]. Режим доступа: http://kiev-security.org.ua/box/13/66.shtml (дата обращения 28.01.2012).

Советский энциклопедический словарь/ гл. ред. А.М. Прохоров. : 2-е изд. М., 1983.

Счастливцев Р. Манипулирование сознанием. М., 2007.

Техника дезинформации и обмана / под ред. Я.Н. Засурского. М., 1978.

Published

2012-06-20

How to Cite

Сащенко, А. Д. (2012). METHODS OF PSYCHOLOGICAL INFLUENCE ON THE AUDIENCE USED BY MASS MEDIA. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (2), 191–196. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/370

Issue

Section

JOURNALISM