THE PROSE OF RUSSIAN SYMBOLISM AND PECULIARITIES OF THE DEVELOPMENT OF LITERARY PROCESS
Abstract
Lutsenko X. V.
Keywords: Russian symbolism, classical and non-classical art, synthetic character, writers-symbolists, human consciousness.
The article studies the peculiarities of the prose of Russian symbolism. The literary process at the turn of the XIX-XX centuries receives adequate understanding due to a dialectical distinction between classical and non-classical art in their connection with the change of rationality types. Russian symbolism occupies the border line position between the classical art and the modernist artistic practice which has a synthetic character. The prose of writers-symbolists captures the changes which occur in human consciousness. It finds its expression, on the one hand, in a new concept of a character and, on the other hand, in a special literary position of an artist.
References
Белый А. Символизм как миропонимание // Белый А. Символизм как миро-понимание. М., 1994.
Бердяев Н.А. Смысл творчества: Опыт оправдания человека // Бердяев Н.А. Смысл творчества: Опыт оправдания человека. М., 2011.
Борев Ю.Б. Период предмодернизма: свобода и удовольствие // Теория. Т. IV. Литературный процесс. М., 2001.
Бычков В.В. Трансформация миметического сознания в эстетике Серебряного века // Античность и культура Серебряного века. М., 2010.
Дугин А.Г. Мартин Хайдеггер: философия другого Начала. М., 2010.
Зотов С.Н. К эпистемологии литературоведения: пространственность художественного смысла в теории М.М. Бахтина // Изв. ЮФУ. Филол. науки. 2011. №3.
Зотов С.Н. Классическое искусство и поэтическая практика модернизма (к пониманию экзистенциального смысла литературы) // Классические и не-классические модели мира в отечественной и зарубежной литературах: материалы Междунар. науч. конф. Волгоград, 2006.
Зотов С.Н. Эстетически-художественное пространство и антропологический смысл литературы // Литература в контексте современности: материалы II Междунар. науч. конф.: в 2 ч. Челябинск, 2005.
Зотов С.Н., Ефимов А.А. Игровое начало и его особенности в романе М.Ю. Лермонтова «Герой нашего времени» // Изв. ЮФУ. Филол. науки. 2008. №4.
Клинг О.А. Влияние символизма на постсимволистскую поэзию в России 1910-х годов. М., 2010.
Мамардашвили М.К. «Дьявол играет с нами, когда мы не мыслим точно.» // Мамардашвили М.К. Как я понимаю философию. М., 1992.
Мережковский Д.С. О причинах упадка и о новых течениях современной рус-ской литературы // Мережковский Д.С. Полн. собр. соч. Т. 18. М., 1914.
Мережковский Д.С. Царство Антихриста: статьи периода эмиграции. СПб.,2001.
Ницше Ф. Сочинения : в 2 т. Т. 1. М., 1990.
Подорога В.А. Мимесис. Материалы по аналитической антропологии литера-туры: в 2 т. Т. 1. М., 2006.
Поэтика: словарь актуальных терминов и понятий. М., 2008.
Синеокая Ю.В. Три образа Ницше в русской культуре. М., 2008.
Тырышкина Е.В. Русская литература 1890-х - начала 1920-х годов: от декаданса к авангарду. Новосибирск, 2002. Режим доступа: http://avantgarde.narod.ru
Тюпа В.И. Полифония русской эстетической мысли 20-х годов // Эстетическое самосознание русской культуры: 20-е годы XX века. М., 2003.
Философский энциклопедический словарь. М., 1997.
Финк Э. Основные феномены человеческого бытия // Проблема человека в западной философии. М., 1988.
Ямпольский М.Б. Ткач и визионер: очерки истории репрезентации, или О материальном и идеальном в культуре. М., 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).