IMPLICATURE AS THE INDIVIDUAL STYLE COMPONENT AND FORMS OF ITS REPRESENTATION IN JANE AUSTEN’S WORKS

Authors

  • Анна Сергеевна Земляная Южный федеральный университет

Abstract

Zemlyanaya A.S.

Keywords: implication, individual style, artistic perception, pragmatics, irony, linguistic device, stylistic device.

The article deals with the notion of implicature as a text category and implication as a key component of Jane Austen’s individual style and artistic perception. For the analysis of the implicature pragmatics, materialized in the text through linguistic integument, it is essential to designate language characteristic qualities of the text. Irony is presented as a dominant linguistic device in Jane Austen’s work, marked by implicature and pragmatics. Linguistic and stylistic devices of different language levels are studied in the article as the representation of the author’s individual manner of speech from the point of view of implication pragmatics of the author’s individual style.

Author Biography

Анна Сергеевна Земляная, Южный федеральный университет

Соискатель кафедры перевода и информатики Педа­гогического института Южного федераль­ного университета

References

Арнольд И.В. Теоретические основы стилистики декодирования // Стилистика романо-германских языков. Л., 1972.

Балашов С.Н. Взаимодействие когнитивных карт коммуникантов в ироническом дискурсе // Общетеоретические и научно-практические проблемы лингвистики и лингводидактики. Екатеринбург, 2006.

Белянин В. П. Основы психолингвистической диагностики. М., 2000.

Большой энциклопедический словарь / гл. ред. А. М. Прохоров: 2-е изд., перераб. и доп. М.; СПб., 2000.

Воробьёва К.А. Линвокультурологические и психолингвистические аспекты восприятия иронии в художественном произведении : автореф. дис. ... канд. филол. наук. Челябинск, 2008.

Гальперин И.Р. Текст как объект лингвистического исследования. М., 2004.

Дорджиева Е.В. Языковые средства создания прагматического потенциала английского художественного текста : автореф. дис. . канд. филол. наук. Пятигорск, 2005.

Ермакова Е.В. Имплицитность в художественном тексте (на материале англоязычной и русскоязычной прозы психологического и фантастического реализма). Саратов, 2010.

Исаева Л.А. Виды скрытых смыслов и способы их представления в художественном тексте : дис. ... д-ра филол. наук. Краснодар, 1996.

Карасик В.И. О категориях лингвокультурологии // Языковая личность: проблемы лингвокультурологии и функциональной семантики? сб. науч. тр. Волгоград, 2001.

Кудряшова О.М. Художественное воплощение концепта «гордость» в романах Джейн Остен: автореф. дис. ... канд. филол. наук. Н. Новгород, 2007.

Лихачев Д.С. Внутренний мир художественного произведения // Вопросы литературы. 1968. № 8.

Ляпин С.Х. Концептология: к становлению подхода // Концепты. Научные труды. Архангельск, 1997. Вып. 1.

Облачко И.Ю. Скрытые смыслы как компонент идиостиля С. Рушди и способы их представления : автореф. дис. . канд. филол. наук. Барнаул, 2005.

Тураева З.Я. Лингвистика текста (Текст: структура и семантика). М., 1986.

Федосюк М.Ю. Неявные способы передачи информации в тексте : учеб. пособие по спецкурсу. М., 1988.

Austen Jane. Sense and Sensibility. Moscow, 2004.

Blackburn [Электронный ресурс]. //Wikipedia. Электорн. дан. URL: http:// en.wikipedia.org/wiki/Implication (дата обращения: 3 апр. 2012).

Page N. The Language of Jane Austen. Oxford, 1972.

Brooke Ch. Jane Austen: Illusion and Reality. L., 1999.

Published

2012-09-22

How to Cite

Земляная, А. С. (2012). IMPLICATURE AS THE INDIVIDUAL STYLE COMPONENT AND FORMS OF ITS REPRESENTATION IN JANE AUSTEN’S WORKS. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (3), 82–89. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/405

Issue

Section

LINGUISTICS