CHILDREN’S DISCOURSE: REPRESENTATION OF SPECIFICITY OF CHILDREN’S COGITATION

Authors

  • Людмила Александровна Моргунова Южный федеральный университет

Abstract

Morgunova L. A.

Keywords: children’s discourse, children’s speech innovations, speech development, children’s cogitation.

The article focuses on children’s discourse as a phenomenon of the child’s forming linguistic identity. The specific features of interrelations of speech and cogitative development are described. The mechanisms of word formation on the basis of the analysis of children’s speech innovations that show the peculiarity of children’s discourse are identified.

References

Выготский Л.С. Психология развития человека. М., 2005.

Деглин В. Л., Баллонов Л. Я., Долинина И. Б. Язык и функциональная асимметрия мозга // Нейропсихолингвистика: Хрестоматия / составитель К. Ф. Седов. М., 2009.

Еремеева В. Д., Хризман Т. П. Мальчики и девочки - два разных мира. М., 1998.

Каменская В. Г. Детская психология с элементами психофизиологии. М., 2011.

Костогладова Л. П. Национально-культурная специфика вербализованных детских эмоций (на материале русской и немецкой языковых культур): ав- тореф. дис. ... канд. филол. наук. Белгород, 2008.

Красных В. В. «Свой» среди «чужих»: миф или реальность? М., 2003. Мальцева Н. Г. Устный дискурс русских и английских детей в возрасте 5-6 лет: дис. . канд. филол. наук. Саратов, 2002.

Ротенберг В.С., Бондаренко С. М. Мозг. Обучение. Здоровье. М., 1989. Сахарный Л. В. Введение в психолингвистику. Л., 1989. 184 с.

Седов К. Ф. Онтопсихолингвистика: становление коммуникативной компетенции человека. М., 2008.

Симерницкая Э. Г. Доминантность полушарий. М., 1978.

Спрингер С, Дейч Г. Левый мозг, правый, мозг. М., 1983.

Цейтлин С. Н. Язык и ребенок: Лингвистика детской речи. М., 2000. Шаповаленко И. В. Возрастная психология (Психология развития и возрастная психология). М., 2007.

Шахнарович А.М. Языковая личность и языковая способность // Язык - система. Язык - текст. Язык - способность. М.,1995.

Юрьева Н. М. Речевой онтогенез в теории и эксперименте: дис. ... д-ра фи- лол. наук. М., 2006.

How to Cite

Моргунова, Л. А. (2013). CHILDREN’S DISCOURSE: REPRESENTATION OF SPECIFICITY OF CHILDREN’S COGITATION. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (1), 86–92. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/577

Issue

Section

LINGUISTICS