SPEECH INFLUENCE: TYPES AND METHODS
Abstract
Pomirlianou N.A.
Keywords: concept, practical psychology, pedagogy, influence strategy, ideological propaganda.
The article deals with theoretical aspects of speech influence: the problem of the concept ‘speech influence’, the definition of manipulative speech influence, traditional ways of speech influence and corresponding types and methods. According to the research in psycholinguistics, practical psychology, pedagogy, influence strategy, ideological propaganda and practice in advertisement and arguments the author singles out methods which help to achieve speech influence.
References
Аристотель. Риторика // Античные риторики. М., 1978.
Бехтерев В.М. Объективная психология. М., 1991
Головин С. Ю. Словарь психолога-практика: 2-е изд. Минск, 2003. (Б-ка практической психологии).
Демьянков В. З. Эффективность аргументации как речевого воздействия // Проблемы эффективности речевой коммуникации. М., 1989.
Желтухина М. Р. Тропологическая суггестивность масс-медиального дискурса: о проблеме речевого воздействия тропов в языке СМИ: монография. М.; Волгоград, 2003.
Карасик В.И. Языковой круг: личность, концепты, дискурс. М., 2004.
Остин Д. Л. Слово как действие / пер. с англ. А. А. Медниковой // Новое в зарубежной лингвистике / общ. ред. Б. Ю. Городецкого. М., 1986. Вып. 17. Теория речевых актов.
Панкратов В. Н. Психотехнология управления людьми: практ. рук. М., 2001.
Паршин П. Б. Речевое воздействие: основные формы и разновидности // Рекламный текст: семиотика и лингвистика / Ю. К. Пирогова, А. Н. Баранов, П. Б. Паршин [и др.]. М., 2000.
Петренко В. Ф. Структура сознания в речевом воздействии // Оптимиза¬ция речевого воздействия / Н. А. Безменова, В. П. Белянин, Н. Н. Богомолова [и др.]; отв. ред. Р. Г. Котов; АН СССР, Ин-т языкознания. М., 1990.
Почепцов Г. Г., Иванова И. П., Бурлакова В. В. Теоретическая грамматика современного английского языка. М., 1981.
Свинцов В. И. Истинностные аспекты коммуникаций и проблемы совер-шенствования речевого сообщения // Оптимизация речевого воздействия. М., 1990.
Сергеечева В. Приемы убеждений. Стратегия и тактика общения СПб., 2002.
Серль Дж. Р. Что такое речевой акт? / пер. с англ. В. З. Демьянкова // Новое в зарубежной лингвистике / общ. ред. Б. Ю. Городецкого. М., 1986. Вып. 17. Теория речевых актов.
Стернин И. А. Введение в речевое воздействие. Воронеж, 2001.
Тарасов Е. Ф. Методологические и теоретические проблемы речевого воздействия // Оптимизация речевого воздействия / отв. ред. Р. Г. Котов; АН СССР, Ин-т языкознания. М., 1990. С. 5-18.
Тарасов Е. Ф. Речевое воздействие как проблема речевого общения // Речевое воздействие в сфере массовой коммуникации / отв. ред. Ф. М. Березин, Е. Ф. Тарасов. М., 1990.
Федорова Л. Л. Типология речевого воздействия и его место в структуре общения // Вопр. языкознания. 1991. № 6.
Черепанова И.Ю. Дом колдуньи. Язык творческого бессознательного. М., 2007.
Шейгал Е.И. Семиотика политического дискурса, М., 2004.
Шейнов В.П. Риторика. Минск, 2000.
Шелестюк Е.В. Речевое воздействие: онтология и методология исследования [Электронный ресурс]. // URL: http// www. famous scientists. ru/list/1201. Шмелев А. Г. Психодиагностика личностных черт. СПб., 2002.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).