GRAMMATICAL COMPETENCE FORMATION OF THE ELEMENTARY-LEVEL STUDENTS AT THE DEPARTMENT OF THE ROMAN-GERMANIC PHILOLOGY
Abstract
Noranovich A. I., Shaposhnikova N.M., Shcherbina Y.M.
Keywords: competence, foreign communicative competence, grammatical competence, education, cultural context, mental processes, texts.
The article deals with the problems of grammatical competence formation. The authors analyse the communicative competence on the basis of the patterns from the works by F. de Saussure, N. Chomsky etc. and propose their own new pattern.
References
Жеребило Т. В. Термины и понятия лингвистики: общее языкознание. Социолингвистика: словарь-справочник. Назрань, 2011.
Комлев Н.Г. Словарь иностранных слов. М., 2006.
Красильникова Е.В. Иноязычная коммуникативная компетенция в исследованиях отечественных и зарубежных ученых // Ярославский пед. вестн. 2009. №1.
Макеева С.Г. Языковая компетенция как результат языкового развития // Ярославский пед. вестн. 2011. № 4.
Лопарева Т.А. Обучение грамматической стороне речи немецкого языка как второго иностранного в условиях субординативной триглоссии (специальный вуз): дис.. канд. пед. наук. Ярославль, 2006.
Оглуздина Т.П. Развитие содержания понятия «языковая компетенция» в истории лингвистики и теории обучения иностранным языкам // Вестн. Томского гос. пед. ун-та. 2011. № 2.
Токарева И.Ю. Культурно-языковая компетенция личности в ряду смежных способностей // Язык и культура. 2010. № 4.
Tschirner Erwin. Kompetenz, Wissen, mentale Prozesse: Zur Rolle der Grammatik im Fremdsprachenunterricht // H. Funk & M. Koenig, Hrsg. Kommunikative Didaktik in Deutsch als Fremdsprache - Bestandsaufnahme und Ausblick. Festschrift fur Gerhard Neuner Munchen, 2001. S. 106-125.
Fandrych Chr. Grammatikerwerb und Grammatikvermittlung // Deutsch als Fremd- und Zweitsprache. Ein internationales Handbuch / Hrsg., H.-J. Krumm, Chr. Fandrych, B. Hufeisen, Cl. Riemer Berlin; New York. 2010. S. 1008 - 1021.
Jude Nina. Zur Struktur von Sprachkompetenz: Dissertation. Frankfurt am Main, 2008.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).