“MR. TEST” BY PAUL VALERIE IN THE POETICS OF THOMAS BERNHARD: ONE DEEP QUOTES
Abstract
The article considers the intertextual relations of Thomas Bernhard’s novel “Proofread» («Korrektur», 1975) and essayistic cycle of Paul Valerie “Mr. Test» («Monsieur Teste», 1896-1946). Quoting the name of the character of the famous French writer of essays, poetry anticipated the principles of modernism and postmodernism, Bernhard leads to complicated interpretation of the text. The article reveals the implicit connection of all creativity of Bernhard with the poetics and poetology of Valerie. This view elected in the domestic literature on Bernhard first. Particular attention is paid to the structure of the dissociated subject theme of duality, philosophy, writing, poetics of space. Familiarity with the full version of Bernhard “cycle test” Paul Valery argued pointing out the autobiographical text - “Three Days” by Bernhard (Drei Tage), where the Austrian writer calls the book of Valerie as the most important in his library, he returns to it again and again. General principles of poetics by Bernhard and Valerie - linguistic skepticism, literary composition and fragmentation pattern of the world, intellectualism, philosophy, self-reflexive writing. The protagonist of the novel “Proof” Roythamer and character of Paul Valery “Mr. Test” created by modernist scenario “man without qualities”. This character-test, by which the authors examine the most controversial topics for them: the boundaries of language, plausibility, literary fame, psychology, finalism, self-identity of the character.
Key words: Thomas Bernhard, Paul Valerie, intertextuality, linguistic skepticism, modernism, novel about the artist.
References
Барт Р. Смерть автора // Барт Р. Избр. работы: Семиотика. Поэтика. М., 1994.
Беккет С. Трилогия (Моллой. Мэлон умирает. Безымянный): пер. с фр. и англ. СПб., 1994.
Бернхард Т. «Видимость обманчива» и другие пьесы. М., 1999.
Бланшо М. От Кафки к Кафке. М., 1998.
Валери П. Юная Парка. Стихи, поэма, проза. М., 1994.
Котелевская В.В.а Архитектурный образ как пространство индивидуалистической утопии в прозе Т. Бернхарда // Литература в диалоге культур: межвуз. сб. Вып. 1. Ростов н/Д, 2014.
Котелевская В.В.Ъ «Негативная диалектика» искусства в романах Томаса Бернхарда // ХЬ11 Междунар. филол. конф., Санкт-Петербург, 11 - 16 марта 2013 г.: Избр. докл. / Отв. ред. С.И. Богданов, Ю.В. Меньшикова. СПб., 2014.
Котелевская В.В.с Образ «Я» и «Другого» в прозе Томаса Бернхарда об искусстве: позднемодернистский ракурс // Проблемы модерна и постмодерна: Материалы ХЬШ Междунар. филол. конф. в СПбГУ: 11 - 16 марта 2014 г. / ред. А.В. Белобратов. СПб., 2014.
Котелевская В.В.й «Пропащий» Т. Бернхарда как экзистенциальная версия романа о музыканте // Проблемы модерна и постмодерна: Материалы ХЬП Международной филол. конф. в СПбГУ: 11 - 16 марта 2013 г. / ред. А.В. Белобратов. СПб., 2013.
Рикёр П. Я-сам как Другой: пер. с фр. М., 2008.
Фатеева Н.А. Интертекст в мире текстов: Контрапункт интертекстуальности. М., 2007.
Bernhard Th. Der Wahrheit auf der Spur: Reden, Leserbriefe, Interviews, Feuilletons. Frankfurt a.M., 2012. Kindle Edition.
Bernhard Th. Die Autobiographie. Die Ursache. Der Keller. Der Atem. Die Kalte. Ein Kind. Salzburg, 2009. 3. Aufl.
Bernhard Th. Drei Tage // Bernhard Th. Der Italiener. Frankfurt a. M., 1989. Bernhard Th. Korrektur. Frankfurt a. M., 1988.
Eyckeler F Reflexionspoesie: Sprachskepsis, Rhetorik und Poetik in der Prosa Thomas Bernhards. Berlin, 1996.
Feulner G. Mythos Kunstler. Konstruktionen und Destruktionen in der deutschsprachigen Prosa des 20. Jahrhundert. Berlin, 2010.
GdfilingA. Thomas Bernhards fruhe Prosa. Entfaltung und Zerfall seines asthetischen Verfahrens in den Romanen Frost - Verstorung - Korrektur. Berlin & N.Y., 1987.
Janner M. Der Tod im Text. Thomas Bernhard Grabschriften. Frankfurt a. M., 2003.
Lehmann H.-Th. Postdramatisches Theater. Frankfurt a.M., 1999.
Otero Sugden L. Paul Valery et Jorge Luis Borges deux ecrivains a la recherche de leur identite: une lecture borgesienne de Monsieur Teste. P., 2009.
Paul Valery und die Postmoderne. Forschungs- und Dokumentationszentrum Paul Valery am Romanischen Seminar der Christian-Albrechts Universitat Kiel. 1990 (3).
Pause J. Die ironische Korrektur. Vom philosophischen Paradigmenwechsel Thomas Bernhards. Berlin, 2004.
Valery P. Monsieur Teste (de l’Academie Frangaise). P., 1919 et 1946 // URL: http:// ugo.bratelli.free.fr/ValeryPaul/Valery-MonsieurTeste.pdf (дата обращения: 25.08.2014).
Wien. Kundmannsgasse 19. Bauplanerische, morphologische und philosophische Aspekte des Wittgenstein-Hauses. Munchen, 1982.
References
Bart R. Smert’ avtora // Bart R. Izbr. raboty: Semiotika. Poetika. M., 1994. Bekket S. Trilogiya (Molloi. Melon umiraet. Bezymyannyi): per. s fr. i angl. SPb., 1994.
Bernkhard T. «Vidimost’ obmanchiva» i drugie p’esy. M., 1999.
Blansho M. Ot Kafki k Kafke. M., 1998.
Fateeva N.A. Intertekst v mire tekstov: Kontrapunkt intertekstual’nosti. M., 2007.
Kotelevskaya V. V.a Arkhitekturnyi obraz kak prostranstvo individualisticheskoi utopii v proze T. Bernkharda // Literatura v dialoge kul’tur. Mezhvuz. sb. Vyp. 1. Rostov n/D, 2014.
Kotelevskaya V.V.b «Negativnaya dialektika» iskusstva v romanakh Tomasa Bernkharda // XLII Mezhdunarodnaya filologicheskaya konferentsiya, Sankt- Peterburg, 11 - 16 marta 2013 g.: Izbr. dokl. / Otv. red. S.I. Bogdanov, Yu.V. Men’shikova. SPb., 2014.
Kotelevskaya V.V.c Obraz «Ya» i «Drugogo» v proze Tomasa Bernkharda ob iskusstve: pozdnemodernistskii rakurs // Problemy moderna i postmoderna: Materialy XLIII Mezhdunar. filol. konf. v SPbGU: 11 - 16 marta 2014 g. / red. A.V. Belobratov. SPb., 2014.
Kotelevskaya V.V.d «Propashchii» T. Bernkharda kak ekzistentsial’naya versiya romana o muzykante // Problemy moderna i postmoderna: Materialy XLII
Mezhdunar. filol. konf. v SPbGU: 11 - 16 marta 2013 g. / Red. A.V. Belobratov. SPb., 2013.
Riker P. Ya-sam kak Drugoi / Per. s fr. M., 2008.
Valeri P. Yunaya Parka. Stikhi, poema, proza. M., 1994.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).