Questions of professional-oriented teaching of foreign language for students of economic specialty

Authors

  • Виктория Владимировна Сибул Российский университет дружбы народов
  • Арюна Гомбоевна Иванова Российский университет дружбы народов

Abstract

The article discusses the problem of the content of professional-oriented teaching of a foreign language to students of non-linguistic specialties, which is particularly relevant from the viewpoint of the increasing role of foreign language communication in the professional activity of modern professionals.

The purpose of foreign language teaching in non-linguistics universities is to achieve a level that is sufficient for practical use of a foreign language in future career. Thus, if foreign language at linguistic university is a special base, at non-linguistic universities it is an application to general professional knowledge base and skills, so at non-linguistic universities the statement of ultimate goal requires specification.

Thus, it is sufficient to consider the contents of foreign language teaching at non-linguistic faculties as the totality of what students should learn in the education process, the quality and level of foreign language should correlate with their needs and goals, as well as the goals and objectives of this level of training. Selection of the content is intended to promote the broad development of the student’s personality, its preparation for future careers.

Keywords: success, multidimensionality, professional activity, communication.

Sibul Victoria Vladimirovna - candidate of linguistics, senior lecturer of foreign language dpt. of economic faculty, Russian University of People’s Friendship, Moscow, Russian Federation. E-mail: vsibul1970@mail.ru

Ivanova Aryuna Gomboevna - candidate of linguistics, professor assistant of foreign language dpt. of economic faculty, Russian University of People’s Friendship, Moscow, Russian Federation. E-mail: ariunadi@mail.ru

References

Гальскова Н.Д. Современная методика обучения иностранному языку: пособие для учителя. М., 2000.

Зиннурова Ф.М. Формирование профессионально-языковой компетентности студентов ССУЗ в полиэтническом регионе (на примере строительных специальностей): автореф. дис. ... канд. пед. наук. Йошкар-Ола, 2006.

Малюга Е.Н. Некоторые особенности речевого поведения в официальноделовом стиле // Вестн. Бурятского гос. ун-та. 2011. № 11.

Малюга Е.Н. Развитие теории межкультурной деловой коммуникации в современном языкознании // Вестн. Бурятского гос. ун-та. 2013. № 11.

Образцов П.И., Ахулкова А.И., Черниченко О.Ф. Проектирование и конструирование профессионально-ориентированной технологии обучения. Орел, 2005.

Образцов П.И., Иванова О.Ю. Профессионально-ориентированное обучение иностранному языку на неязыковых факультетах вузов. Орел, 2005.

Пономаренко Е.В., Радюк А.В. Смысловой синергизм как основа актуализации коммуникативных стратегий и тактик английского делового дискурса // Научный вестн. Воронежского государственного архитектурно-строительного ун-та. Серия: Современные лингвистические и методико-дидактические исследования. 2013. № 2 (20).

Хусаинова М.А. Становление профессиональной позиции студентов - будущих менеджеров средствами иностранного языка: дис. канд пед. наук. Самара, 2006.

References

Gal’skova N.D. Sovremennaya metodika obucheniya inostrannomu yazyku: Posobie dlya uchitelya. M: ARKTI-Glossa, 2000.

Khusainova M.A. Stanovlenie professional'noi pozitsii studentov - budushchikh menedzherov sredstvami inostrannogo yazyka: dis. kand.... ped. nauk. Samara, 2006.

Malyuga E.N. Nekotorye osobennosti rechevogo povedeniya v ofitsial'no- delovom stile // Vestnik Buryatskogo gosudarstvennogo universiteta. 2011. № 11.

Malyuga E.N. Razvitie teorii mezhkul'turnoi delovoi kommunikatsii v sovremennom yazykoznanii // Vestn. Buryatskogo gosudarstvennogo universiteta. 2013. № 11.

Obraztsov P.I., Akhulkova A.I., Chernichenko O.F. Proektirovanie i konstruirovanie professional'no-orientirovannoi tekhnologii obucheniya. Orel, 2005.

Obraztsov PI., Ivanova O.Yu. Professional'no-orientirovannoe obuchenie inostrannomu yazyku na neyazykovykh fakul'tetakh vuzov. Orel, 2005.

Ponomarenko E.V., Radyuk A.V Smyslovoi sinergizm kak osnova aktualizatsii kommunikativnykh strategii i taktik angliiskogo delovogo diskursa // Nauchnyi vestnik Voronezhskogo gosudarstvennogo arkhitekturno-stroitel'nogo universiteta. Seriya: Sovremennye lingvisticheskie i metodiko-didakticheskie issledovaniya. 2013. № 2 (20).

Zinnurova F.M. Formirovanie professional'no-yazykovoi kompetentnosti studentov SSUZ v polietnicheskom regione (na primere stroitel'nykh spetsial'nostei): avtoref. dis. ... kand. ped. nauk. Ioshkar-Ola, 2006.

How to Cite

Сибул, В. В., & Иванова, А. Г. (2015). Questions of professional-oriented teaching of foreign language for students of economic specialty. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (1), 175–180. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/790

Issue

Section

EDUCATION