СОВРЕМЕННОЕ ПРОЧТЕНИЕ РОМАНА М.А. ШОЛОХОВА «ПОДНЯТАЯ ЦЕЛИНА» НА УРОКАХ ЛИТЕРАТУРЫ В СРЕДНЕЙ ШКОЛЕ
Abstract
В статье рассматривается реализация в школе современного подхода к прочтению романа МА. Шолохова «Поднятая целина». С этой целью используется анализ его композиции, задания на домысливание, прием сравнения «Поднятой целины» с романом «Тихий Дон», выявление авторской оценки через «сцепление» деталей, сопоставление разных точек зрения литературных героев, что позволяет старшеклассникам понять: роман «Поднятая целина» не только следует заданной социологической схеме, но и отличается многомерностью, объемностью в изображении времени и общечеловеческих проблем.
References
Русская литература XX века. Очерки. Портреты. Эссе: кн. для учащих¬ся 11 классов средней школы: в 2 ч. Ч. 2 / под ред. Ф.Ф. Кузнецова. М., 1991.
Чернова И.И. Тема коллективизации в советской литературе 30-80-х годов // Литература в школе. 1991. № 6.
Шолохов МА. Собрание сочинений: в 8 т. М., 1980.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).