M-learning as innovation means in RFL teaching
Abstract
Nefedov I.V., Popova K.A. (Rostov-on-Don, Russian Federation)
The article is devoted to the use of mobile technology in education. The importance of mobile devices in education can not be overestimated, as they are often cheaper than desktop PCs, and its functionality and didactic value may even surpass the PC. M-Learning is learning on the move. It allows to break away from the binding of the educational process in the classroom and to organize lectures, tours, seminars where there is free Wi-Fi or mobile network is stable. QR-code can be very useful in conducting such outreach activities. M-learning can be successfully used in the application of the learning process of social networking – an interactive multi-user sites, the content of which is filled with individuals. M-learning, no doubt, can be used quite effectively in the training trials, both within the classroom and extracurricular work. For example, training can be conducted with the help of special applications developed for the training trials. A variety of programs can be downloaded via App Store or Google Play. When planning field trips and during their conduct of greatest interest to the teacher may be such educational potentials of M-learning, as a QR-code and interactive softwarespecific and hardware-independent card.
Modern mobile phones and tablets on the technical parameters can replace stationary PC and make the process of acquiring new knowledge fun, bright, dynamic and individual. Before RFL teachers in terms of training in the language environment, new horizons and educational perspectives are opening that can fundamentally change the learning process for the better.
Key words: M-learning, mobile technology, mobile learning, mobile application QR-code, role playing, field trip, RCTs
References
Бондаренко Н.Г. Дидактические свойства и функции мобильного обучения // Современные проблемы науки и образования. 2014. № 6. [Электронный ресурс]. URL: http://www.science-education.ru/ru/article/view?id=15552 (дата обращения: 22.05.2016).
Борисов Н.В., Смолин А.А., Столяров Д.А. Использование технологий мультимедиа 360° в культуре и искусстве // Информационное общество: образование, наука, культура и технологии будущего: тр. XVIII объединенной конф. «Интернет и современное общество» (IMS-2015). Университет ИТМО; Библиотека Российской академии наук. 2015.
Голицына И. Н., Половникова Н. Л. Мобильное обучение как новая технология в образовании // Образовательные технологии и общество. 2011. Т. 14, № 1.
Заседатель В.С., Сербин В.А. Мобильное обучение в концепции современного образования // Открытое и дистанционное образование. 2014. № 4(56). Дек.
Куликова Н.Ю., Кобзева В.А. Использование мобильных приложений для организации и проведения оперативного контроля знаний обучающихся // Современные научные исследования и инновации. 2015. № 5 [Электронный ресурс]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2015/05/53174 (дата обращения: 31.03.2016).
Лилейкина А.С. Виртуальная экскурсия как средство обучения ИЯ в высшей школе // Мировые языки. Язык и культурная идентичность в современном мире: материалы III междунар. науч.-практ. конф. Псков, 2014.
Можеевская А.Е. Работа с видеоматериалами в иностранной аудитории // Наука ЮУРГУ: материалы 66-й науч. конф. Челябинск, 2014.
Нефедов И.В., Огрызко Е.В. Роль социальных сетей в формировании лингвокульутрологической компетенции при обучении РКИ // Лингвокультурные феномены в коммуникативном пространстве полиэтнического региона: материалы I Междунар. науч. конф. (Ростов-на-Дону, 5 – 7 ноября 2014 г.). Ростов н/Д, 2014.
Нефедов И.В., Хашхаян М.А. Ролевая игра как способ формирования социолингвистической компетенции // Молодой ученый. 2015. № 24 (104).
Нефедов И.В., Хашхаян М.А. Экскурсия как способ формирования лингвокультурологической компетенции при обучении РКИ // Молодой ученый. 2015. №20 (100).
Родзин С.И., Родзина Л.С. М-learning – управление контентом в контекстно-зависимой мобильной системе обучения // Информатика, вычислительная техника и инженерное образование. 2014. № 1 (16).
Титова С.В. Мобильное обучение сегодня: стратегии и перспективы // Вестн. Моск. ун-та. Сер. 19. Лингвистика и межкультурная коммуникация. 2012. № 1.
Ярославцева М.В. Приложения для смартфонов как инструмент m-learning при обучении РКИ // Актуальные проблемы обучения русскому языку как иностранному и русскому языку как неродному: сб. статей / отв. ред. Л.С. Крючкова. М., 2015.
Kambourakis G., Kontoni D. P. N., Sapounas I. Introducing Attribute Certificates to Secure Distributed E-Learning or M-Learning Services // IASTED International Conference (2004). Innsbruck, Australia, 2004.
Kukulska-Hulme A. Mobile Learning for Quality Education and Social Inclusion // UNESCO IITI. М., 2010.
Kumari Madhuri, Vikram Singh. Mobile Learning: An Emerging Learning Trend // HiTech Whitepaper. 2009. № 11.
References
Bondarenko N.G. Didakticheskie svoistva i funktsii mobil’nogo obucheniya // Sovremennye problemy nauki i obrazovaniya. 2014. № 6. URL: http://www.scienceeducation.ru/ru/article/view?id=15552 (data obrashcheniya: 22.05.2016)
Borisov N.V., Smolin A.A., Stolyarov D.A. Ispol’zovanie tekhnologii mul’timedia 360° v kul’ture i iskusstve // Informatsionnoe obshchestvo: obrazovanie, nauka, kul’tura i tekhnologii budushchego. Trudy XVIII ob”edinennoi konferentsii «Internet i sovremennoe obshchestvo» (IMS-2015). Universitet ITMO; Biblioteka Rossiiskoi akademii nauk. 2015. S.184-195.
Golitsyna I. N., Polovnikova N. L. Mobil’noe obuchenie kak novaya tekhnologiya v obrazovanii //Obrazovatel’nye tekhnologii i obshchestvo.2011. №1. T. 14, S. 241-252.
Zasedatel’ V.S., Serbin V.A. Mobil’noe obuchenie v kontseptsii sovremennogo obrazovaniya // Otkrytoe i distantsionnoe obrazovanie. 2014. № 4(56). Dek. S. 77-85.
Kulikova N.Yu., Kobzeva V.A. Ispol’zovanie mobil’nykh prilozhenii dlya organizatsii i provedeniya operativnogo kontrolya znanii obuchayushchikhsya // Sovremennye nauchnye issledovaniya i innovatsii. 2015. № 5 [Elektronnyi resurs]. URL: http://web.snauka.ru/issues/2015/05/53174 (data obrashcheniya: 31.03.2016).
Lileikina A.S. Virtual’naya ekskursiya kak sredstvo obucheniya IYa v vysshei shkole // Mirovye yazyki. Yazyk i kul’turnaya identichnost’ v sovremennom mire. Materialy III mezhdunarodnoi nauchno-prakticheskoi konferentsii. Pskov, 2014. S.131-133.
Mozheevskaya A.E. Rabota s videomaterialami v inostrannoi auditorii // Nauka YuURGU. Materialy 66-i nauchnoi konferentsii. Chelyabinsk, 2014. S. 553-558.
Nefedov I.V., Ogryzko E.V. Rol’ sotsial’nykh setei v formirovanii lingvokul’utrologicheskoi kompetentsii pri obuchenii RKI // Lingvokul’turnye fenomeny v kommunikativnom prostranstve polietnicheskogo regiona. Materialy I Mezhdunarodnoi nauchnoi konferentsii (Rostov-na-Donu, 5-7 noyabrya 2014 goda). Rostov n/D, 2014. S. 381-385.
Nefedov I.V., Khashkhayan M.A. Rolevaya igra kak sposob formirovaniya sotsiolingvisticheskoi kompetentsii // Molodoi uchenyi. 2015. №.24 (104) S.1138-1141.
Nefedov I.V., Khashkhayan M.A. Ekskursiya kak sposob formirovaniya lingvokul’turologicheskoi kompetentsii pri obuchenii RKI // Molodoi uchenyi. 2015. № 20 (100). S. 602-606.
Rodzin S.I., Rodzina L.S. M-learning – upravlenie kontentom v kontekstnozavisimoi mobil’noi sisteme obucheniya // Informatika, vychislitel’naya tekhnika i inzhenernoe obrazovanie. 2014. № 1 (16), S. 247-253.
Titova S.V. Mobil’noe obuchenie segodnya: strategii i perspektivy // Vestnik Moskovskogo universitetata. Ser. 19. Lingvistika i mezhkul’turnaya kommunikatsiya. 2012. № 1. S.9-23
Yaroslavtseva M.V. Prilozheniya dlya smartfonov kak instrument m-learning pri obuchenii RKI // Aktual’nye problemy obucheniya russkomu yazyku kak inostrannomu i russkomu yazyku kak nerodnomu: sb. Statei / оtv. redaktor L.S. Kryuchkova. M., 2015. S. 163-166.
Kambourakis G., Kontoni D. P. N., Sapounas, I. Introducing Attribute Certificates to Secure Distributed E-Learning or M-Learning Services // IASTED International Conference (2004). Innsbruck, Australia, 2004. P. 436-440.
Kukulska-Hulme A. Mobile Learning for Quality Education and Social Inclusion. UNESCO IITI. M., 2010. P.1-12.
Kumari Madhuri, Vikram Singh, Mobile Learning: An Emerging Learning Trend - HiTech Whitepaper, 11, 2009. P. 3-9.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).