Tactics of Сommunicative Mitigation Strategy “Apology” in the German Business Discourse

Authors

  • Юлия Геннадьевна Горпенникова Southern Federal University

Abstract

Yulia G. Gorpennikova (Southern Federal University, Rostov-on-Don, Russian Federation)

The real research is fulfilled in the actual communicative and pragmatical direction. We have generalized data of the earlier conducted researches, and have expanded the existing notions about the specific features of the communicative tactics used in the strategy of apology. The apology is understood as mitigative communicative strategy, which is structured by means of certain complex of  business communications signs. A range of communicative tactics and its specific language means construct the phenomenon of apology in the process of speech. The article examines Language units of the revealed tactics.

Keywords: apology, communicative strategy, business communication, tactic, ritual statement, mitigation.

DOI 10.23683/1995-0640-2017-2-107-117

Author Biography

Юлия Геннадьевна Горпенникова, Southern Federal University

Yulia G. Gorpennikova – post-graduate student. Institute of philology, journalism and cross-cultural communication. Southern Federal University.

References

Борисова И.Н. Дискурсивные стратегии в разговорном диалоге// Русская разговорная речь как явление городской культуры. Екатеринбург, 1996. С. 21–48.

Бут Н.А. Просодические характеристики ситуативно обусловленных иллокутивных актов группы «минативов» (диссертация), 2004. 185 с.

Гак В.Г. Языковые преобразования. М., 1998. 603 с.

Грайс Г.П. Логика и речевое общение// Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 16. М., 1985. С. 22 – 25.

Дейк Т.А. ван, Язык, познание, коммуникация. М., 2000. 308 с.

Иссерс О.С. Коммуникативные стратегии и тактики русской речи: 5-е. изд. М.: Изд-во ЛКИ, 2008. 288 с.

Кашкин В.Б. Введение в теорию коммуникации. Воронеж: Воронеж. гос. тех. ун-т, 2000. 175 с.

Клюев В.С. Речевая коммуникация. М.: ПРИОР, 1998. 80 с.

Кузин Ф.А. Культура делового общения: практич. пособие. М.: Ось-89, 2003. 81 с.

Куликова О.В. Прагматика бизнес-коммуникации в среде Интернет// Вестн. Московского государственного лингвистического университета. Серия: Гуманитарные науки. 2012. № 14 (647). С. 108–128.

Кушнерук С.П. Документная лингвистика (русский деловой текст). Волгоград, 1999. С. 9.

Ленец А.В. Стратегии и тактики лингвистики лжи// Изв. вузов. Сев.-Кавк. регион. Общественные науки. 2009. № 1. С. 126–129.

Леонтьев А.А. Деятельность общения как объект научного исследования // Психология общения. М.: Смысл, 1999. 365 с.

Литвинова В.А. Специфика конвенциональности извинения в английской коммуникативной культуре [Электронный ресурс] // Современные исследования социальных проблем: электронный науч. журн. Красноярск, 2013. № 5 (25). URL: http://journal-s.org/index.php/sisp/article/view/5201347.

Панфилова А.П. Деловая коммуникация в профессиональной деятельности. СПб., 1999. С. 15.

Остин Дж. Слово как действие// Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 17. М., 1986. с. 87.

Ратмайр Р. Прагматика извинения: сравнительное исследование на материале русского языка и русской культуры/ пер. Е. Араловой. М.: Языки славянской культуры, 2003. 272 с.

Сёрль Дж. Классификация иллокутивных актов// Новое в зарубежной лингвистике. Вып. 17. М., 1986. С. 252 – 255.

Стернин И.А. Проблемы описания национального коммуникативного поведения. Русское и немецкое коммуникативное поведение. Вып. 1. Воронеж. 2002. 181 с.

Тахтарова С.С. Категория коммуникативного смягчения (когнитивнодискурсивный и этнокультурный аспекты: автореф. дис.… д-ра филол. наук. Волгоград. 2010. 38 с.

Трофимова Н.А. Полиинтенциональность речевых актов извинения // Вестн. Ленинградского гос. ун-та им. А.С. Пушкина. СПб., 2006. №2. 130 с.

Трофимова О.В., Купчик Е.В. Основы делового письма: учеб. пособие. М.: Флинта. Наука. 2010 304 с.

Caffi C. Mitigation. Amsterdam: Elsevier, 2007. 342 p.

Duden. Der Deutsche - Knigge. Sicher formulieren, sicher kommunizieren, sicher auftreten. Mannheim. 2008. 478 S.

Fräser B. Conversational mitigation // Journal of Pragmatics 4. North-Holland, 1980. P. 341–350.

Kellermann K. Communication: Inherently strategic and primarly automatic // Communication Monographs. 1992. Vol. 59, September. С. 288–300.

Langner M. Zur kommunikativen Funktion von Abschwächungen: pragma- und soziolinguistische Untersuchungen. Münster: Nodus-Publ., 1994. 253 S. Leech G.N. Principles of Pragmatics. London; New York, 1986.

Lewandowski T. Linguistisches Wörterbuch. Heidelberg; Wiesbaden: Quelle u. Meyer, 1994. Band I–III. – 1287 s.

Shein E.H. Organizational Culture and Leadership. San Francisco, 1991. 250 p.

Schwartz H., Davis S. Matching Corporate Culture and Business Strategy // Organizational Dynamics. 1981. 321 p.

References

Borisova I.N. Diskursivnye strategii v razgovornom dialoge, Russkaya razgovornaya rech kak yavlenie gorodskoj kultury, Ekaterinburg, 1996, pp. 21-48. (In Russ.).

But N.A. Prosodicheskie harakteristiki situativno obuslovlennjh illokutivnjh aktov gruppy “minativov”: diss. kand. filol. nauk. Tambov. 2003, 185 p. (In Russ.).

Gak V.G. Yazjkovye preobrazovaniya, Мoscow, 1998, 603 p. (In Russ.).

Grajs G.P. Logika i rechevoe obchenie. Novoe v zarubegnoy lingvistike, no 16, Мoscow, 1985, pp. 22–25. (In Russ.).

Van Dejk T.A. Yazjk, poznanie, kommunikatsiya, Moscow, 2000, 308 p. (In Russ.).

Issers O.S. Kommunikativnje strategii i taktiki russkoj rechi, Moscow, 2008, 288 p. (In Russ.).

Kashkin V.B. Vvedenie v teoriju kommunikatsii, Voronezh, 2000, 175 p. (In Russ.).

Klyuev V.S. Rechevaya kommunikatsiya, Moscow, 1998, 80 p. (In Russ.).

Kuzin F.A. Kultura delovogo obshcheniya: praktich. posobie, Moscow, 2003, 81 p. (In Russ.).

Kulikova O.V. Pragmatika bizness-kommunikatsii v srede Internet. Vestnik Moskovskogo gos. lingv. universiteta, Gumanitarnje nauki, 2012, no. 14 (647), pp. 108128. (In Russ.).

Kushneruk S.P. Dokumentnaya lingvistika (russkij delovoj tekst), Vogograd, 1999, P. 9. (In Russ.).

Lenets A.V. Strategii i taktiki lingvistiki lgi, Izvestiya vjschih uchebnyh savedenij, Severo-Kavkazsskij region,Obshchestvennje nauki, Rostov-na-Donu, 2009, no. 1, pp. 126-129. (In Russ.).

Leontjev A.A. Deyatelnost obshcheniya kak objekt nauchnogo issledovaniya, Psichologiya obshcheniya, Moscow, 1999, 365 p. (In Russ.).

Litvinova V.A. Spetsifika konventsionalnosti izvineniya v anglijskoj kommunikativnoj kulture. Sovremennje issledovaniya sotsialnyh problem. 2013. no 5 (25). Available at: http://journal-s.org/index.php/sisp/article/view/5201347. (In Russ.).

Panfilova A.P. Delovaya kommunikatsiya v professionalnoj deyatelnosti, SaintPetersburg, 1999, p. 15. (In Russ.).

Ostin G. Slovo kak dejstvie, Novoe v zarubegnoy lingvistike, no. 17, Moscow, 1986, p. 87. (In Russ.).

Ratmajr R. Pragmatika izvineniya: Sravnitelnoe issledovanie na materiale russkogo yazyka i russkoj kultury, per. Aralovoj E., Moscow, 2003, 272 p. (In Russ.).

Sjorl’ G. Klassifikatsiya illokutivnyh aktov, Novoe v sarubegnoj lingvistike, no. 17, Moscow, 1986, pp. С. 252–255. (In Russ.).

Sternin I.A. Problemj opisaniya natsionalnogo kommunikativnogo povedeniya. Russkoe i nemetskoe kommunikativnoe povedenie, no. 1, Voronesh, 2002, 181 p. (In Russ.).

Tachtarova S.S. Kategoriya kommunikativnogo smyagcheniya (kognitivno-diskursivnyj i etnokulturnyj aspekty). Avtoref. diss. kand. filol. nauk, Volgograd, 2010, 38 p. (In Russ.).

Trofimova N.A. Poliintentsionalnost rechevyh aktov, Vestn. Leningradskogo gos. universiteta im. A.S. Pushkina. Nauchnj gurnal, Saint-Petersburg, 2006, no. 2, 130 p. (In Russ.).

Trofimova O.V., Kupchik E.V. Osnovy delovogo pisma: uchebnoe posobie, Moscow, 2010, 304 p. (In Russ.).

How to Cite

Горпенникова, Ю. Г. (2017). Tactics of Сommunicative Mitigation Strategy “Apology” in the German Business Discourse. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (2), 107–117. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1022

Issue

Section

LINGUISTICS

Most read articles by the same author(s)