Ethno-oriented Training as an Important Component of Methodology of Teaching Russian as a Foreign Language
Abstract
Nataliya M. Rumyantseva, Dina N. Rubtsova (Moscow, Russian Federation)
This article is devoted to the problems of ethno-oriented education of students at the pre-University stage, which, according to the authors, is one of the factors of improving the quality of education. The authors consider the ethno-oriented education at the pre-University stage not only from the standpoint of ethno-linguistic differences of the native and Russian languages, but also psychological, pedagogical, ethno-cultural, ethnopsychological differences of students.
Key words: ethno-oriented education, intercultural competence, teaching effectiveness, incommunicant, linguistic and cultural adaptation.
DOI 10.23683/1995-0640-2019-1-196-207
References
Балыхина Т.М. От методики к этнометодике: поликультурные аспекты обучения русскому языку // Русский язык в многополярном мире: новые лингвистические парадигмы диалога культур: сб. статей междунар. науч.-практ. конф., посвящённой 50-летию РУДН. М.: РУДН, 2009. С. 11.
Балыхина Т. М., Чжао Юйцзян. От методики к этнометодике. Обучение китайцев русскому языку: проблемы и пути их преодоления: монография; 2-е изд. М.: РУДН, 2010, 344 с.
Бобрышева И. Е. Культурно-типологические стили учебно-познавательной деятельности иностранных учащихся в методике обучения русскому языку как иностранному. М.: Флинта. Наука, 2004. 256 с.
Вагнер В.Н. Методика преподавания русского языка англоговорящим и франкоговорящим, М.: Владос, 2001. 384 с.
Жерлицына Н.А. Социально-культурная адаптация африканских студентов в вузах России // URL: http://www.inafran.ru/ru/content/view/120/51/ (дата обращения 12.08.2018).
Кожевникова М. Н., Ременцов А. Н., Ременцова Н. А. Обучение граждан Вьетнама в российских вузах: национально-ориентированный подход. М.: Флинта: Наука, 2015. 138 с.
Льдокова Г.М., Штерц О.М. Этнопсихология: учеб.-метод. комплекс. Елабуга: Изд-во ЕГПУ, 2009. 52 с.
Поморцева Н.В. Педагогическая система лингвокультурной адаптации иностранных учащихся в процессе обучения русскому языку: автореф. дис. … д-ра пед. наук. М.: Изд-во РУДН, 2010.
Пугачев И.А. Этноориентированная методика в поликультурном преподавании русского языка иностранцам. М.: РУДН, 2011. 284 с.
Тарасов Е.Ф. Межкультурное общение – новая онтология анализа языкового сознания. М.: ИЯ РАН, 1996. С. 7 – 22;
Тер-Минасова С. Язык и межкультурная коммуникация. М.: Слово/ SLOVO, 2000. 624 с.
Успенский Б. А. Ego Loquens: язык и коммуникационное пространство. М.: РГГУ, 2007. 320 с. 1996, c. 7–22
Шагаль Э.В. Арабский мир: пути познания. Межкультурная коммуникация и арабский язык М.: Институт востоковедения РАН, 2001. 288 с.
Щерба Л. В. Языковая система и речевая деятельность. Л.: Наука, Ленигр. отд., 1974. 474 с.
References
Balykhina T. M., Chzhao Yuytszyan. Ot metodiki k ehtnometodike. Obucheniye kitaytsev russkomu yazyku: problemy i puti ikh preodoleniya: monografiya, 2-ye izd. M.: RUDN. 2010. 344 p. (In Russian).
Balykhina T.M. Ot metodiki k ehtnometodike: polikulturnyye aspekty obucheniya russkomu yazyku. Russkiy yazyk v mnogopolyarnom mire: novyye lingvisticheskiye paradigmy dialoga kultur: sbornik statey mezhdunarodnoy nauchnoprakticheskoy konferentsii. posvyashchennoy 50-letiyu RUDN. M.: RUDN. 2009, p. 11. (In Russian).
Bobrysheva I. E. Kulturno-tipologicheskiye stili uchebno-poznavatelnoy deyatelnosti inostrannykh uchashchikhsya v metodike obucheniya russkomu yazyku kak inostrannomu. M.: Flinta. Nauka. 2004. 256 p. (In Russian).
Vagner V.N. Metodika prepodavaniya russkogo yazyka anglogovoryashchim i frankogovoryashchim. M.: Vlados. 2001. 384 p. (In Russian).
Zherlitsyna N.A. Sotsialno-kulturnaya adaptatsiya afrikanskikh studentov v vuzakh Rossii. Available at: http://www.inafran.ru/ru/content/view/120/51/ (accessed 12.08.2018). (In Russian).
Kozhevnikova M. N., Rementsov A. N. Rementsova N. A Obucheniye grazhdan Vyetama v rossiyskikh vuzakh: natsionalno-oriyentirovannyy podkhod. Moskow: Flinta: Nauka. 2015. 138 p. (In Russian).
Ldokova G.M., Shterts O.M. Ehtnopsikhologiya: uchebno-metodicheskiy kompleks. Elabuga: Izd-vo EGPU. 2009. 52 p. (In Russian).
Pugachev I.A. Etnooriyentirovannaya metodika v polikulturnom prepodavanii russkogo yazyka inostrantsam. M. RUDN. 2011. (In Russian).
Tarasov E.F. Mezhkulturnoye obshcheniye – novaya ontologiya analiza yazykovogo soznaniya. M.: IYa RAN, 1996. Pp. 7-22. (In Russian).
Ter-Minasova S. Yazyk i mezhkulturnaya kommunikatsiya. Moskva, Slovo/ SLOVO, 2000. 624 p. (In Russian).
Pomortseva N.V. Pedagogicheskaya sistema lingvokulturnoy adaptatsii inostrannykh uchashchikhsya v protsesse obucheniya russkomu yazyku: avtoref. dis. … d-ra ped. nauk. M.: RUDN. 2010. (In Russian).
Uspenskiy B. A. Ego Loquens: yazyk i kommunikatsionnoye prostranstvo. M.: RGGU. 2007. 320 s. 1996. c. 7-22. (In Russian).
Shagal E.V. Arabskiy mir: puti poznaniya. Mezhkulturnaya kommunikatsiya i arabskiy yazyk. M.: Institut vostokovedeniya RAN, 2001. 288 p. (In Russian).
Shcherba L. V. Yazykovaya sistema i rechevaya deyatelnostˊ. L.: Nauka, Lenigr. otd., 1974. 474 p. (In Russian).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).