СИММЕТРИЧНАЯ ЭНАНТИОСЕМИЯ С КОМПЛЕМЕНТАРНОЙ ПРОТИВОПОЛОЖНОСТЬЮ ЗНАЧЕНИЙ
Abstract
Описывается симметричная энан- тиосемия с комплементарной противоположностью значений на примере немецкого глагола uberlesen. Выявлены и рассмотрены интегральные и дифференциальные компоненты противоположных значений энан- тонима. Представленный контекст подтверждает их однородную тематическую и предметную отнесенность, сходную лексическую сочетаемость, а также стилистическую нейтральность.
References
Бродский М. Ю. Лексическая энантиосемия в сопоставительном аспекте (на материале современного английского и французского языков): дис. ... канд. филол. наук. Екатеринбург, 1998. 182 с.
Кузнецов А.М. От компонентного анализа к компонентному синтезу. М., 1986. 128 с.
Кузнецова Э.В. Лексикология русского языка. Свердловск, 1982. С. 30¬58; 71-96. Режим доступа: http:// www. nspu.net/fileadmin/library/books/2/ web/xrest/article/leksika/antonim/kuz_art01.htm/ (дата обращения: 25 нояб. 2009).
Кузнецова Э.В. Лексикология русского языка. М., 1989. 216 с.
Новиков ЛА. Семантика русского языка. // Учеб. пособие. М., 1982. 272 с.
Новиков Л. А. Избранные труды. Т. 1: Проблемы языкового значения. М., 2001. 672 с.
Федоренко Т. А. Энантиосемия в современном украинском языке: дис. ... канд. филол. наук. Киев, 1989. 159 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).