PSYCHOLOGICAL, PEDAGOGICAL AND PSYCHOLINGUISTIC BASIS OF ORTHOGRAPHY ACTIVITY MANAGEMENT AT 8-9 FORMS OF MODERN SECONDARY GENERAL SCHOOL
Abstract
Key words: teen's psychological traits, academic motivation, educational process, spelling rule, spelling skill, linguistic feeling, communication skills, speech activity, competency approach.
The article is concerned with the problems of orthography activity management at 8-9 forms of modern secondary general school at psychological, pedagogical and psycholinguistic basis. The author emphasizes that 14-16 year old students have advanced rational spontaneous memory procedures which must be used in educational process. These teen's psychological traits activates the linguistic feeling and intuition which are need to be found on in native language learning. Thereby the process of review and revision of every spelling rule should be organized in a staged manner. Insofar as scheme of mental efforts determined of linguistic contents of spelling rules sets up at this process. In the author's opinion the development of students' communication skills in a process of spelling activity under the condition of competency approach is a reasonably complex process which should consider verbal and cogitative activity and teen's age peculiarities.
Ostanina Julia Olegovna - teacher of the Russian language and literature. Municipal state secondary institution Gymnasium №34. Post-graduate student of Russian language and theory of language dpt. Southern federal university
References
Белянин В.П. Психолингвистика: учебник: 2-е изд. М., 2004.
Богин Г.И. Современная лингводидактика. Калинин, 1980.
Богоявленский Д.Н. Психология усвоения орфографии: 2-е изд., перераб. и доп. М., 1966.
Божович Е.Д. О функциях чувства языка в решении школьниками семантико-синтаксических задач // Вопросы психологии. 1988. № 4.
Бунаков Н.Ф. Школьное дело: учеб. материал, проработанный на учительских съездах и курсах за тридцать лет (1872 - 1902) // Бунаков Н.Ф. Избр. пед. соч. М., 1953.
Воителева Т.М. Формирование коммуникативных умений и навыков учащихся 5 - 9 классов на уроках русского языка: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. М., 2000.
Гальперин П.Я. Психология мышления и учение о поэтапном формировании умственных действий // Исследования мышления в советской психологии. М., 1966.
Гневэк О.В. Научные основы формирования профессиональноорфографической компетенции студентов-филологов педагогических вузов: автореф. дис. . д-ра пед. наук. М., 2000.-
Гойхман О.Я., Надеина Т.М. Речевая коммуникация: учебник / под ред. проф. О.Я.Гойхмана. М., 2003. (Серия «Высшее образование»).
Караулов Ю.Н. Русский язык и языковая личность. М., 1987.
Кон И.С. Психология старшеклассника: пособие для учителей М., 1980.
Крутецкий В.А. Психология обучения и воспитания школьников: книга для учителей и классных руководителей. М., 1976.
Леонтьев А.А. Лингвистическое моделирование речевой деятельности // Основы теории речевой деятельности / отв. ред. А.А.Леонтьев. М., 1974а.
Леонтьев А.А. Психологические проблемы массовой коммуникации. М., 1974б.
Львова С.И. Орфография. Этимология на службе орфографии. М., 2001.
Львова С.И. Развитие языкового чутья и опора на него в обучении родному языку // Русская словесность. 2003. № 1.
Маркова А.К. Формирование мотивации учения в школьном возрасте: пособие для учителя. М., 1983.
Мурашов А.А. Абсолютная грамотность: пособие по орфографии для совместной работы преподавателя и студента. М.; Воронеж, 2003. (Библиотека студента).
Пузанкова Е.Н. Развитие языковой способности при обучении русскому языку в средней школе: автореф. дис. ... д-ра пед. наук. М., 1997а.
Пузанкова Е.Н. Состояние развития языковой способности учащихся 5-11 классов общеобразовательной школы (на материале школ г. Орла и Орловской области). Орёл, 1997б.
Разумовская М.М. Методика обучения орфографии в школе. М., 2005.
Талызина Н.Ф. Формирование познавательной деятельности младших школьников: книга для учителя. М., 1988.
Темербеков А.А. Психолого-педагогическая диагностика образования школьников // Интеграция образования. 2005. №4.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).