ВОСПОМИНАНИЕ КАК ПРИВИДЕНИЕ: О ПОГРАНИЧНОЙ ЗОНЕ ЭЛЕГИИ И БАЛЛАДЫ
Abstract
Рассматривается мотив воспоминания/привидения, который объединяет жанровые формы элегии на смерть и неканонической баллады. Особое внимание уделено моменту формирования обеих жанровых форм, а также анализу функций балладных элементов в элегиях на смерть.
References
Батюшков К.Н. Опыты в стихах и прозе. М., 1978.
Блок А. Собр. соч. в 6 т. Т. 1. М., 1971.
Бройтман С. Н. Баллада // Теория литературы: учеб. пособие: в 2 т. /под ред. Н. Д. Тамарченко. Т. 2. М., 2004.
Вацуро В.Э. Лирика пушкинской поры. «Элегическая школа». СПб., 2002.
Иезуитова Р. В. Баллада в эпоху романтизма // Русский романтизм. Л., 1978. С. 138 - 162.
Козлов В. И. Канон элегии на смерть: последний повод для встречи // Литература в диалоге культур - 8 : материалы междунар. науч. конф. Ростов н/Д., С. 75 - 76.
Медведев П. Н. Формальный метод в литературоведении // Бахтин М. (Под маской). Фрейдизм. Формальный метод в литературоведении. Марксизм и философия языка. Статьи. М., 2000.
Рейн Е. Солнечные часы. Стихи // Новый мир. 1996. №11. URL: http:// magazines.russ.ru/novyi_mi/1996/11/rejn.html (дата обращения: 10 декабря 2010).
Русская элегия XVIII - начала ХХ века. Л., 1991.
Самойлов Д. С. Избр. произведения: в 2 т. Т. 1: Стихотворения. М., 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).