THE TEXTBOOK “THE RUSSIAN LANGUAGE. CULTURE OF SPEECH. BUSINESS COMMUNICATION”: MODULE AND COMPETENCE APPROACH

Authors

  • Людмила Алексеевна Введенская Южный федеральный университет
  • Людмила Григорьевна Павлова Южно-Российский институт-филиал Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ
  • Елена Юрьевна Кашаева Донской государственный технический университет

Abstract

Vvedenskaya L.A., Pavlova L.G., Kashaeva E.U.

Keywords: module and competence approach, general culture values competences, professional, communicative competences, public speech disciplines, efficiency of business communication, unification of the language and style of documents.

The issues of application the module and competence approach to the compiling of a new type textbook on the Russian language, culture of speech and business communication are considered in the article. The special focus is laid on the development of such essential communicative competences as the skill of generating oral and written speech correctly, precisely and concisely, giving sound arguments in favour of the proposed statements as well as the knowledge and skills referring to written paper communication and the culture of professional socializing. The content of all the units of the textbook and the structure of modules, aimed at the development of the creative competences of students and the problem of building up definite competences, are discussed by the authors.

Author Biographies

Людмила Алексеевна Введенская, Южный федеральный университет

Докт. филол. наук, заслуженный профессор ЮФУ, профессор-консультант кафедры языка СМИ и рекламы Южного федерального университе­та

Людмила Григорьевна Павлова, Южно-Российский институт-филиал Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ

Канд. филол. наук, профессор Южно-Российского института-филиала Российской академии народного хозяйства и государственной службы при Президенте РФ

Елена Юрьевна Кашаева, Донской государственный технический университет

Канд. филол. наук, доцент Донского государственного техническо­го университета,

References

Бермус А.Г. Проблемы и перспективы реализации компетентностного подхода в образовании // Интернет-журнал «Эйдос». 2005. 10 сент. URL:

http://www.eidos.ru/journal/2005/0910 - 12.htm.

Введенская Л.А., Павлова Л.Г., Кашаева Е.Ю. «Русский язык и культура речи» в вузах нефилологического профиля: цели, задачи, содержательные модули // Записки Горного института. Т. 160. Ч. 1: Риторика в системе коммуникативных дисциплин / Санкт-Петербургский государственный горный институт (технический университет). СПб., 2005.

Куламихина И.В. О коммуникативной компетенции специалиста в условиях глобализации экономики // Закон и право. 2006. № 4.

Культура русской речи : учебник для вузов / под ред. проф. Л.К. Граудиной и проф. Е.Н. Ширяева. М., 1999.

Фролова С.В. Разработка государственных образовательных стандартов среднего профессионального образования на основе модульно-компетентностного подхода // Среднее профессиональное образование. 2007. № 2.

Published

2012-09-22

How to Cite

Введенская, Л. А., Павлова, Л. Г., & Кашаева, Е. Ю. (2012). THE TEXTBOOK “THE RUSSIAN LANGUAGE. CULTURE OF SPEECH. BUSINESS COMMUNICATION”: MODULE AND COMPETENCE APPROACH. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (3), 194–201. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/421

Issue

Section

EDUCATION

Most read articles by the same author(s)