Semantic Types of Personification in Design Advertising Texts

Authors

  • Елена Николаевна Ляшенко кафедра английского языка гуманитарных факультетов Южного федерального университета

Abstract

Elena N. Lyashenko (Rostov-on-Don, Russian Federation)

Personification is a way of artistic assimilation of reality, in the process of which an inanimate denotate is endowed with human properties. The formation of a new meaning is accompanied by implicit increments of an emotionally evaluative nature. The complex nature of this trail attracts the attention of linguists, literary critics, folklorists, psychologists, philosophers and culturologists. In the advertising sphere, personification performs various functions – the formation of an attractive image of the product, its individualization; demonstration of the advantages of the goods; creating a certain emotional mood. As instruments of impersonation in the analyzed texts are specific, collective and abstract nouns, as well as verbs with anthropomorphic semantics. In order to specify advertising images, goods are endowed with human attributes, they are represented as an assistant, friend, etc. The personifying semantics of verbal trademarks reflects the nature of the company’s activities.

The idea of personification can be associated with the creation of contextual antonymic pairs, the playing of polysemantic words, the inclusion in the advertising text of the names of specific historical characters.

Key words: personification, denotation of personification, human attributes, implicit information, individualization of the brand, formation of an attractive image of the product.

Author Biography

Елена Николаевна Ляшенко, кафедра английского языка гуманитарных факультетов Южного федерального университета

Elena N. Lyashenko – candidate of Philology, associate professor. English language for Humanitarian faculties dpt. Southern Federal University.

References

Константинова С.К. Олицетворение в художественном тексте: семантический и грамматический аспекты: автореф. дис… канд. филол. наук. Белгород, 1996. [Электронный ресурс] – URL: // http: // www.dissercat.com. (дата обращения – 12.01.2018).

Серебрякова Е.В. Персонификация как прием иносказания: автореф. дис. … канд. филол. наук. М., 2010. [Электронный ресурс] – URL: //http:// cheloveknauka.com/personifikatsiya-kak-priyom-inoskazaniya (дата обращения 06.11.2017).

Хованская З.И. Принципы анализа художественной речи и литературного произведения. Саратов: Изд-во Сарат. ун-та, 1975 [Электронный ресурс] – URL: //http:// www.dissercat.com (дата обращения 18.11.2017).

Словари

Горбачевич К.С. Словарь эпитетов русского языка. СПб.: «Норинт», 2002. [Электронный ресурс] – URL: https:// docviewer.yandex.ru/view/ (дата обращения 05.11.2017).

Литературная энциклопедия терминов и понятий / Рос. акад. наук, ИНИОН, гл. ред. и сост. А.Н.Николюкин, М.Интелвак, 2001. [Электронный ресурс] – URL: http://samlib.ru/a/alina_a/opredelenia.shtml (дата обращения: 23.01.2018).

Ожегов С.И., Шведова Н.Ю. Толковый словарь русского языка: 80 000 слов и фразеологических выражений /РАН. Институт русского языка им. В.В. Виноградова: 4-е изд., доп. М.: ООО «А ТЕМП», 2010.

Словарь современного русского литературного языка. М.; Л.: Изд-во АН СССР, 1959. Т. 9.

Толковый словарь Ушакова [Электронный ресурс] – URL: http:// ushakovdictionary.ru/ 2008–2017 (дата обращения 19.10.2017).

ru.m.wiktionary.org/wiki (дата обращения 15.01.2018). kartaslov.ru (дата обращения 15.01.2018).

Благоустройство, 2015, №10.

Каталог ИКЕА, 2017.

Интерьер +Дизайн, 2014, №4.

Интерьер+Дизайн, 2014.№10. Интерьер +Дизайн, 2012, №5.

Интерьер +Дизайн, 2015, №8.

Ландшафтный дизайн, 2012, №6.

Рекламный проспект «Мебель Стоплит», 2017, сентябрь.

References

Konstantinova S.K. Olitsetvoreniye v khudozhestvennom tekste: semanticheskiy i grammaticheskiy aspekty: avtoref. dis. … kand. filol. nauk. Belgorod,1996. [Elektronnyy resurs] – URL: // http: // www.dissercat.com. (data obrashcheniya 12.01.2018). (In Russian).

Serebryakova E.V. Personifikatsiya kak priem inoskazaniya: avtoref. dis… kand. filol. nauk. M., 2010. [Elektronnyy resurs] – URL: http://cheloveknauka.com/ personifikatsiya-kak-priyom-inoskazaniya (data obrashcheniya 06.11.2017). (In Russian).

Khovanskaya Z.I. Printsipy analiza khudozhestvennoy rechi i literaturnogo proizvedeniya. Saratov: Izd-vo Sarat. un-ta, 1975 [Elektronnyy resurs] – URL: http:// www.dissercat.com (data obrashcheniya 18.11.2017). (In Russian). Slovari

Gorbachevich K.S. Slovar’ epitetov russkogo yazyka. Sankt-Peterburg. «Norint», 2002. [Elektronnyy resurs] URL: https:// docviewer.yandex.ru/view/ (data obrashcheniya 05.11.2017). (In Russian).

Literaturnaya entsiklopediya terminov i ponyatiy / Ros. akad. nauk, INION; gl. red. i sost.A.N.Nikolyukin, M.Intelvak, 2001. [Elektronnyy resurs] – URL: http:// samlib.ru/a/alina_a/opredelenia.shtml (data obrashcheniya 23.01.2018). (In Russian).

Ozhegov S.I., Shvedova N.Yu. Tolkovyy slovar’ russkogo yazyka: 80 000 slov i frazeologicheskikh vyrazheniy. Rossiiskaya akademiya nauk. Institut russkogo yazyka im. V.V. Vinogradova: 4-e izd., dopolnennoye. M.: OOO «A TEMP», 2010. (In Russian).

Slovar’ sovremennogo russkogo literaturnogo yazyka. M.; L., Izd-vo Akademii Nauk SSSR, 1959, t. 9. (In Russian).

Tolkovyy slovar’ Ushakova, [Elektronnyy resurs] – URL: http:// ushakovdictionary.ru/ 2008-2017 (data obrashcheniya 19.10.2017).

ru.m.wiktionary.org/wiki (data obrashcheniya 15.01.2018). kartaslov.ru] (data obrashcheniya: 15.01.2018).

Blagoustroistvo, 2015, №10.

Katalog IKEA, 2017.

Inter’er +Dizain, 2014, №4.

Inter’er+Dizain, 2014.№10. Inter’er +Dizain, 2012, №5.

Inter’er +Dizain, 2015, №8.

Landshaftnyy dizain, 2012, №6.

Reklamnyy prospekt «Mebel’ Stoplit», 2017, sentyabr’.

How to Cite

Ляшенко, Е. Н. (2018). Semantic Types of Personification in Design Advertising Texts. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (2), 128–135. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1158

Issue

Section

LINGUISTICS