Formation of Linguistic Competence of Bachelors on the Basis of the Case-Study
Abstract
Iren U. Gats (Moscow, Russian Federation)
The author presents the methodology of conducting academic classes based on the method of situational analysis. Teaching experience is presented in the form of the model of educational communication. The author describes how the activities in the cooperation in the group. The situation of total dictation is elected as an example. Students learn specific methodological situation, analyze linguistic and didactic information, identify problems of teaching the Russian language. Participant observation showed that there is a didactic relationship between the content of training of students-philologists and level of development of linguistic competence of students. A method of the case-study is considered not only as a way of teacher education, but also as a way of entering values of the professional community. Methodically competent application of technology is part of the professional training and development of the student.
Key words: a method of the case-study; linguistic and methodological competence students; methods of teaching the Russian language.
DOI 10.23683/1995-0640-2017-3-193-201
References
Артамонова Е.И. Высшая педагогическая школа в условиях модернизации образования // Педагогическое образование: вызовы XXI века / под общ. ред. Н. И. Вьюновой. Воронеж: Изд-во Воронежского ун-та, 2016. С. 6–9.
Ахмерова А.Ф. Роль педагогического общения в формировании личности студента // Высшее образование сегодня. 2016. № 4. С. 33–36.
Вельможина Ю. На Тотальном пятачок – это бесперспективнячок: как написать диктант тому, кто знает правила? // Щелковчанка. 2014. № 16 (425), 18–24 апреля. С. 3.
Воронов В.В. Опыт активизации учебно-познавательной деятельности студентов // Вестн. Моск. гос. областного ун-та. Серия: Педагогика. 2016. № 1. С. 94–102.
Глазырина Е.С. Применение метода ситуационного анализа («кейстехнологии») на занятиях иностранного языка в вузе по аспекту «язык специальности» // Обучение и воспитание: методики и практика. 2014. № 12. С. 153–158.
Казакова А.Г., Новашина М.С. Концептуально-технологическая основа применения современных педагогических технологий в образовательном процессе вуза // Мир образования – образование в мире. 2017. № 1 (65). С. 113–119.
Колесина К.Ю., Маевский Н. Н., Прищепа Е.М. О взаимосвязи гуманитарного (филологического) и педагогического образования в классическом университете // Изв. ЮФУ. Филол. науки. 2015. № 1. С. 162–174.
Малошонок Н.Г., Семенова Т.В., Терентьев Е.А. Учебная мотивация студентов российских вузов: возможности теоретического осмысления // Вопросы образования. 2015. № 3. С. 92–121.
Новикова Г.П. Совершенствование инновационной деятельности в образовательных организациях // Инновационная деятельность в образовании / под ред. Г.П. Новиковой. Ч. 1. М.: «Канцлер», 2015. С. 24–39.
Сокольникова Э.И. Особенности освоения метода «Конкретных ситуаций» (case stadies) в обучении // Педагогика и психология образования. 2012. № 1. С. 75–79.
Фоминых М.В. Особенности педагогического взаимодействия в условиях проблемно-модельного подхода // Высшее образование сегодня. 2017. № 1. С. 11–12.
Шереметевский В.П. Статьи по методике начального преподавания русского языка. М.: Типография Товарищества Н. Д. Сытина, 1910. 265 с. References
Artamonova E.I. Vysshaya pedagogicheskaya shkola v usloviyakh modernizatsii obrazovaniya. Pedagogicheskoye obrazovaniye: vyzovy XXI veka. Pod obshch. red. N.I. V’yunovoy. Voronezh: Izd-vo Voronezhskogo un-ta, 2016, pp. 6-9. (In Russian).
Akhmerova A.F. Rol’ pedagogicheskogo obshcheniya v formirovanii lichnosti studenta. Vyssheye obrazovaniye segodnya, 2016, no 4, pp. 33-36. (In Russian).
Vel’mozhina Yu. Na Total’nom p’atachok – eto besperspektivn’achok: kak napisat’ diktant tomu, kto znayet pravila? Shchelkovchanka, 2014, no 16 (425), 1824 aprelya. P. 3.
Voronov V.V. Opyt aktivizatsii uchebno-poznavatelnoy deyatelnosti studentov. Vestn. Moskovskogo gosudarstvennogo oblastnogo universiteta. Seriya: Pedagogika, 2016, no 1, pp. 94-102.
Glazyrina E.S. Primeneniye metoda situatsionnogo analiza («keystekhnologii») na zanyatiyakh inostrannogo yazyka v vuze po aspektu «Yazyk special’nosti». Obucheniye i vospitaniye: metodiki i praktika, 2014, no 12, pp. 153-158.
Kazakova A.G., Novashina M.S. Kontseptual’no-tekhnologicheskaya osnova primeneniya sovremennykh pedagogicheskikh tehnologiy v obrazovatel’nom processe vuza. Mir obrazovaniya – obrazovaniye v mire, 2017, no 1 (65), pp. 113-119.
Kolesina K.Yu., Maevskiy N.N., Prishchepa E.M. O vzaimosv’azi gumanitarnogo (filologicheskogo) i pedagogicheskogo obrazovaniya v klassicheskom universitete. Izvestiya Yuzhnogo federal’nogo universiteta. Filologicheskiye nauki, 2015, no 1, pp. 162-174.
Maloshonok N.G., Semenova T.V., Terent’ev E.A. Uchebnaya motivatsiya studentov rossiiskikh vuzov: vozmozhnosti teoreticheskogo osmysleniya. Voprosy obrazovaniya, 2015, no 3, pp. 92-121.
Novikova G.P. Sovershenstvovaniye innovatsionnoy deyatel’nosti v obrazovatel’nykh organizatsiyakh. Innovatsionnaya deyatel’nost’ v obrazovanii. Pod red. G. P. Novikovoy. Ch. 1. M.: “Kanzler”, 2015, pp. 24-39.
Sokol’nikova Ye.I. Osobennosti osvoyeniya metoda «Konkretnykh situatsiy» (case stadies) v obuchenii. Pedagogika i psikhologiya obrazovaniya, 2012, no 1, pp. 75-79.
Fominykh M.V. Osobennosti pedagogicheskogo vzaimodeystviya v usloviyakh problemno-model’nogo podkhoda. Vyssheye obrazovaniye segodnya. 2017, no 1, pp. 11-12.
Sheremetevskiy V.P. Stat’i po metodike nachal’nogo prepodavaniya russkogo yazyka. M.: Tipografiya Tovarishсhestva N. D. Sytina, 1910. 265 p.
Downloads
Additional Files
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).