Social Antiaddictive Advertising as Speech Genre: Communicative Strategies and Tactics

Authors

  • Людмила Александровна Брусенская Ростовский государственный экономический университет

Abstract

Lyudmila A. Brusenskaya (Rostov-on-Don, Russian Federation)

Antiaddictive social advertising is a special speech genre of modern communication with specific features determined by the target setting and the chosen strategy. Advertising can be considered as a special functional style, within which separate genres are distinguished, first of all commercial advertising and social advertising.   Social advertising, which refers to ethical categories, has become especially popular because society is faced with such problems, the solution of which depends on mass behavior. Advertising has become an integral part of the daily life of a person. Since advertising is mass-replicated in the media, it can enter the consciousness of the addressee, even against his/her will and desire, no wonder advertising is sometimes defined as the “fifth power” after media, whose power is considered the “fourth power”. Therefore, it is so important for advertising to follow the moral principles of society, it is so important to comply with modern ethical and linguistic norms. If commercial advertising is widespread, the antiaddictive one is little known. Many specialists in advertising argue for the need of the strategy of “shock” advertising, a remarkable feature of which is hyperbolization, used to cause fear. In antiaddictive advertising there is often a morphological imperative in the meaning of categorical motivation. It is justified as such advertizing has to be as much as possible appellate, has to be understood unambiguously. Anti-drug social advertising should show positive, motivation to a healthy lifestyle.

Key words: social advertising, prevention of addictions, speech genre, perlocutivity, ethical and linguistic norms.

DOI 10.23683/1995-0640-2019-3-105-113 

Author Biography

Людмила Александровна Брусенская, Ростовский государственный экономический университет

Ludmila A. Brusenskaya– grand Ph. D. of Philology, professor of the Russian Language and Speech Culture dpt., Faculty of Linguistics and Journalism, Rostov State University of Economics.  

References

Аршинова В.В. Антиаддиктивные личностные компетенции обучающихся в системе общего образования: дис. … д-ра психол. наук. М., 2014. 303 с.

Бахтин М.М. Проблема речевых жанров // Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1986. С. 250 – 296.

Беляева О.В., Васильева С.П. Социальная реклама как высшая ступень эволюции PR // Актуальные проблемы авиации и космонавтики. 2014. Т. 2, № 10. С. 232 – 234.

Гаран Е.П. Лингвокультурологические аспекты интерпретации рекламного дискурса (на материале русского и английского языков): дис. … канд. филол. наук. Ростов н/Д., 2009. 170 с.

Журавлева Н.Г. Рекламный стиль как отражение массовой культуры // Социально-культурная консолидация в условиях модернизации современной России: материалы Всерос. науч.-практ. конф. Москва; Майкоп; Ростов н/Д. Майкоп: Изд-во АГУ, 2013. С. 447 – 450.

Ксынкин К.М. Методы создания социальной рекламы (практический опыт в антинаркотической сфере) // Деятельность правоохранительных органов и специальных служб в сфере противодействия незаконному обороту наркотиков / Ленингр. обл.: Северо-Западный ин-т повышения квалификации ФСКН России, 2011. С. 126 – 145.

Кузьминов В.В. Педагогическая профилактика наркомании среди учащихся с отклоняющимся поведением: автореф. дис. … канд. пед. наук. Смоленск, 2006. 21 с.

Скворцов Л.И. Большой толковый словарь правильной русской речи. СПб: «Диля», 2006. 1136 с.

Тихомирова Л.С., Кыркунова Л.Г., Мялицина И.П. Шоковая реклама как разновидность социальной рекламы // Вестн. Северного (Арктического) Федерального ун-та. Гуманитарные и социальные науки. 2016. № 6. С. 138 – 143.

Торопыгина А.В. Социально-политические проблемы борьбы с незаконным оборотом наркотических средств: дис. … канд. полит. наук. М., 2014. 159 с. References

Arshinova V.V. Antiaddiktivnyye lichnostnyye kompetentsii obuchayushchikhsya v sisteme obshchego obrazovaniya: dis. … d-ra psikhol. nauk. M., 2014. 303 p. (In Russian).

Bakhtin M.M. Problema rechevyh zhanrov. Ehstetika slovesnogo tvorchestva. M.: Iskusstvo, 1986, pp. 250-296. (In Russian).

Belyayeva O.V., Vasil’yeva S.P. Sotsial’naya reklama kak vysshaya stupen’ ehvolyutsii PR. Aktual’nyye problemy aviatsii i kosmonavtiki, 2014, vol. 2, no. 10, pp. 232-234. (In Russian).

Garan E.P. Lingvokul’turologicheskiye aspekty interpretatsii reklamnogo diskursa (na materiale russkogo i angliyskogo yazykov): dis. … kand. filol. nauk. Rostov n/D., 2009. 170 p. (In Russian).

Zhuravleva N.G. Reklamnyy stil’ kak otrazheniye massovoy kul’tury. Sotsial’nokul’turnaya konsolidatsiya v usloviyakh modernizatsii sovremennoy Rossii: Materialy Vseros. nauch.-prakt. konf. Moskva; Maykop; Rostov n/D. Maykop: Izd-vo AGU, 2013, pp. 447-450. (In Russian).

Ksynkin K.M. Metody sozdaniya sotsial’noy reklamy (prakticheskiy opyt v antinarkoticheskoy sfere). Deyatel’nost’ pravookhranitel’nykh organov i spetsial’nykh sluzhb v sfere protivodeystviya nezakonnomu oborotu narkotikov. Leningr. obl.: Severo-Zapadnyy institut povysheniya kvalifikatsii FSKN Rossii, 2011, pp. 126-145. (In Russian).

Kuz’minov V.V. Pedagogicheskaya profilaktika narkomanii sredi uchashchikhsya s otklonyayushchimsya povedeniem: avtoref. dis. … kand. ped. nauk. Smolensk, 2006. 21 p. (In Russian).

Skvortsov L.I. Bol’shoy tolkovyy slovar’ pravil’noy russkoy rechi. SPb: «Dilya», 2006. 1136 p. (In Russian).

Tikhomirova L.S., Kyrkunova L.G., Myalitsina I.P. Shokovaya reklama kak raznovidnost’ sotsial’noy reklamy. Vestn. Severnogo (Arkticheskogo) Federal’nogo universiteta. Gumanitarnyye i sotsial’nyye nauki, 2016, no. 6, pp. 138-143. (In Russian).

Toropygina A.V. Sotsial’no-politicheskiye problemy bor’by s nezakonnym oborotom narkoticheskikh sredstv: dis. … kand. polit. nauk. M., 2014. 159 p. (In Russian).

How to Cite

Брусенская, Л. А. (2019). Social Antiaddictive Advertising as Speech Genre: Communicative Strategies and Tactics. Proceedings of Southern Federal University. Philology, 2019(3), 105–113. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1323

Issue

Section

LINGUISTICS