Reflexive Approach to Teaching the Russian Language

Authors

  • Лариса Витальевна Черепанова Transbaikalian State University

Abstract

Larisa V. Cherepanova (Chita, Russian Federation)

The essence of the reflexive approach in teaching the Russian language is described. On the basis of the revealed features of the reflexive approach, areas of existence of reflection, included in the educational process, the techniques, methods and technologies developed by the author that allow to realize a reflexive approach are characterized.

Key words: reflexive approach, teaching Russian language, reflection, reflexive question, cognitive linguistic reflexive problem, project technology, student's language portfolio.

DOI 10.23683/1995-0640-2017-3-202-215

Author Biography

Лариса Витальевна Черепанова, Transbaikalian State University

Larisa V. Cherepanova – Ph.D. of pedagogy, professor of the Russian language and methods of its teaching dpt. faculty of philology and mass communications. Transbaikalian State University

References

Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). СПб.: «Златоуст», 1999. 472 с.

Новые педагогические технологии в системе образования / под ред. Е.С.Полат. М.: Академия, 2002. 272 с.

Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Современные проблемы творческой рефлексии и проектирования // Вопросы психологии. 1983. № 5. С. 162–164.

Черепанова Л.В. Дневник достижений учащегося по русскому языку. 5 класс. М.: Мнемозина, 2014.72 с.

Черепанова Л.В. Дневник достижений учащегося по русскому языку. 6 класс. М.: Мнемозина, 2014.108 с.

Черепанова Л.В. Дневник достижений учащегося по русскому языку. 7 класс. М. : Мнемозина, 2014. 134с.

Черепанова Л.В. Дневник достижений учащегося по русскому языку. 8 класс. М.: Мнемозина, 2014. 175с.

Черепанова Л.В. Технология «Языковой портфель» в контексте перехода на ФГОС по русскому языку второго поколения основной школы//Учён. записки ЗабГГПУ. Серия Профессиональное образование. Теория и методика обучения. Чита: Изд-во ЗабГГПУ, 2012. № 6(47). С. 83 – 93.

Черепанова Л.В. Ведущие подходы современной парадигмы обучения русскому языку // Учён. записки ЗабГГПУ. Серия Профессиональное образование.

Теория и методика обучения. Чита: Изд-во ЗабГГПУ, 2010. № 6 (35). С. 30 – 39.

References

Azimov E.G., Shchukin A.N. Slovar' metodicheskikh terminov (teoriya i praktika prepodavaniya yazykov). SPb., 1999. 472 p. (In Russian).

Novyye pedagogicheskiye tekhnologii v sisteme obrazovaniya. Pod red. E.S.Polat. M., 2001. 272 p. (In Russian).

Stepanov S. Yu., Semenov I. N. Sovremennyye problemy tvorcheskoy refleksii i proektirovaniya. Voprosy psikhologii, 1983, no 5, pp. 162-164. (In Russian).

Cherepanova L.V. Dnevnik dostizheniy uchashchegosya po russkomu yazyku. 5 klass. M.: Mnemozina, 2014. 72p. (In Russian).

Cherepanova L.V. Dnevnik dostizheniy uchashchegosya po russkomu yazyku. 6 klass. M.: Mnemozina, 2014. 108p. (In Russian).

Cherepanova L.V. Dnevnik dostizheniy uchashchegosya po russkomu yazyku. 7 klass. M.: Mnemozina, 2014. 134p. (In Russian).

Cherepanova L.V. Dnevnik dostizheniy uchashchegosya po russkomu yazyku. 8 klass. M.: Mnemozina, 2014. 175 p. (In Russian).

Cherepanova L.V. Tekhnologiya «Yazykovoy portfel'» v kontekste perekhoda na FGOS po russkomu yazyku vtorogo pokoleniya osnovnoy shkoly. Uchenyye zapiski Zabaykal'skogo gosudarstvennogo gumanitarno-pedagogicheskogo universiteta im.N.G. Chernyshevskogo. Seriya Professional'noye obrazovaniye. Teoriya i metodika obucheniya. Chita: Izd-vo ZabGGPU, 2012, no 6(47), pp. 83-93. (In Russian).

Cherepanova L.V. Vedushchie podhody sovremennoy paradigmy obucheniya russkomu yazyku, Uchenyye zapiski Zabaykal'skogo gosudarstvennogo gumanitarnopedagogicheskogo universiteta im.N.G. Chernyshevskogo. Seriya Professional'noye obrazovaniye. Teoriya i metodika obucheniya. Chita: Izd-vo ZabGGPU, 2010, no 6 (35), pp. 30-39. (In Russian).

How to Cite

Черепанова, Л. В. (2017). Reflexive Approach to Teaching the Russian Language. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (3), 202–215. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1064

Issue

Section

EDUCATION