Reflexive Approach to Teaching the Russian Language
Abstract
Larisa V. Cherepanova (Chita, Russian Federation)
The essence of the reflexive approach in teaching the Russian language is described. On the basis of the revealed features of the reflexive approach, areas of existence of reflection, included in the educational process, the techniques, methods and technologies developed by the author that allow to realize a reflexive approach are characterized.
Key words: reflexive approach, teaching Russian language, reflection, reflexive question, cognitive linguistic reflexive problem, project technology, student's language portfolio.
DOI 10.23683/1995-0640-2017-3-202-215
References
Азимов Э.Г., Щукин А.Н. Словарь методических терминов (теория и практика преподавания языков). СПб.: «Златоуст», 1999. 472 с.
Новые педагогические технологии в системе образования / под ред. Е.С.Полат. М.: Академия, 2002. 272 с.
Степанов С.Ю., Семенов И.Н. Современные проблемы творческой рефлексии и проектирования // Вопросы психологии. 1983. № 5. С. 162–164.
Черепанова Л.В. Дневник достижений учащегося по русскому языку. 5 класс. М.: Мнемозина, 2014.72 с.
Черепанова Л.В. Дневник достижений учащегося по русскому языку. 6 класс. М.: Мнемозина, 2014.108 с.
Черепанова Л.В. Дневник достижений учащегося по русскому языку. 7 класс. М. : Мнемозина, 2014. 134с.
Черепанова Л.В. Дневник достижений учащегося по русскому языку. 8 класс. М.: Мнемозина, 2014. 175с.
Черепанова Л.В. Технология «Языковой портфель» в контексте перехода на ФГОС по русскому языку второго поколения основной школы//Учён. записки ЗабГГПУ. Серия Профессиональное образование. Теория и методика обучения. Чита: Изд-во ЗабГГПУ, 2012. № 6(47). С. 83 – 93.
Черепанова Л.В. Ведущие подходы современной парадигмы обучения русскому языку // Учён. записки ЗабГГПУ. Серия Профессиональное образование.
Теория и методика обучения. Чита: Изд-во ЗабГГПУ, 2010. № 6 (35). С. 30 – 39.
References
Azimov E.G., Shchukin A.N. Slovar' metodicheskikh terminov (teoriya i praktika prepodavaniya yazykov). SPb., 1999. 472 p. (In Russian).
Novyye pedagogicheskiye tekhnologii v sisteme obrazovaniya. Pod red. E.S.Polat. M., 2001. 272 p. (In Russian).
Stepanov S. Yu., Semenov I. N. Sovremennyye problemy tvorcheskoy refleksii i proektirovaniya. Voprosy psikhologii, 1983, no 5, pp. 162-164. (In Russian).
Cherepanova L.V. Dnevnik dostizheniy uchashchegosya po russkomu yazyku. 5 klass. M.: Mnemozina, 2014. 72p. (In Russian).
Cherepanova L.V. Dnevnik dostizheniy uchashchegosya po russkomu yazyku. 6 klass. M.: Mnemozina, 2014. 108p. (In Russian).
Cherepanova L.V. Dnevnik dostizheniy uchashchegosya po russkomu yazyku. 7 klass. M.: Mnemozina, 2014. 134p. (In Russian).
Cherepanova L.V. Dnevnik dostizheniy uchashchegosya po russkomu yazyku. 8 klass. M.: Mnemozina, 2014. 175 p. (In Russian).
Cherepanova L.V. Tekhnologiya «Yazykovoy portfel'» v kontekste perekhoda na FGOS po russkomu yazyku vtorogo pokoleniya osnovnoy shkoly. Uchenyye zapiski Zabaykal'skogo gosudarstvennogo gumanitarno-pedagogicheskogo universiteta im.N.G. Chernyshevskogo. Seriya Professional'noye obrazovaniye. Teoriya i metodika obucheniya. Chita: Izd-vo ZabGGPU, 2012, no 6(47), pp. 83-93. (In Russian).
Cherepanova L.V. Vedushchie podhody sovremennoy paradigmy obucheniya russkomu yazyku, Uchenyye zapiski Zabaykal'skogo gosudarstvennogo gumanitarnopedagogicheskogo universiteta im.N.G. Chernyshevskogo. Seriya Professional'noye obrazovaniye. Teoriya i metodika obucheniya. Chita: Izd-vo ZabGGPU, 2010, no 6 (35), pp. 30-39. (In Russian).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).