The Media: Ethical, Linguistic and Perlocutionary Parameters of Social Anti-Drug Advertising

Authors

  • Людмила Александровна Брусенская Ростовский государственный экономический университет (РИНХ)
  • Элла Германовна Куликова Ростовский государственный экономический университет (РИНХ)

Abstract

Lyudmila A. Brusenskaya, Ella G. Kulikova (Rostov-on-Don, Russian Federation)

Various speech genres presuppose not only general, but also special genre norms. In recent works, social advertising is treated as a special speech genre. Social advertising, which refers to the ethical categories have become especially popular because the society arose such problem, the solution of which depends on the public behavior. Social advertising is often seen as a kind of counterweight to commercial PR and commercial advertising. Advertising is impossible without creativity – creativity focused on pragmatics. Creative social advertising is not confined within the strict literary norm. Social advertising, to impact and attract attention, should correlate with the parameters of the rest of the media.

Anti-drug messages should be targeted. And in all cases, anti-drug advertising text, with bright visuals is able to form anti-drug installation on subconscious level. Anti-drug advertising should not include names of specific drugs, mention of method of manufacture or use, there should be no images of drug use. To best achieve its objectives, an advertisement must be provided by scientific support. We need a scientific evaluation of the success of advertising measures. Effectiveness of commercial advertising may find itself quickly enough, while the perlocutionary effect of social advertising is delayed in time. It is important to analyze the situation before advertising and after the intervention.

Key words: anti-drug social advertising, ethic and linguistic norms, persuasion, perlocutive effect.

DOI 10.23683/1995-0640-2018-1-142-150

Author Biographies

Людмила Александровна Брусенская, Ростовский государственный экономический университет (РИНХ)

Lyudmila A. Brusenskaya – Ph.D. in Philology, professor of Russian language and culture of speech dpt. Rostov State University of Economics.

Элла Германовна Куликова, Ростовский государственный экономический университет (РИНХ)

Ella G. Kulikova – Ph.D. in Philology, professor of Russian language and culture of speech dpt. Rostov State University of Economics.

References

Ксынкин К.М. Методы создания социальной рекламы (практический опыт в антинаркотической сфере) // Деятельность правоохранительных органов и специальных служб в сфере противодействия незаконному обороту наркотиков / Ленинградская обл.: Северо-Западный институт повышения квалификации ФСНК России, 2011. С. 126–145.

Николайшвили Г.Г. Социальная реклама: теория и практика. М.: АспектПресс, 2008. 191 с.

Новиков М.Н. Рекламный текст в СМИ: способы обозначения целевой аудитории: автореф. дис. … канд. филол. наук. Ростов н/Д., 2007. 22 с.

Редькина Т.Ю. О «наркотизации» русской речи // Конструирование непроблемного поведения – методы и принципы конструктивной пропаганды. СПб.: Лаб. опер. печати СПбГУ, 2010. С. 6 – 13.

Рюмин Р.В. Социальная реклама как речевой жанр: автореф. дис. … канд. филол. наук. Томск, 2012. 24 с.

Федеральный закон «О рекламе» (от 13 марта 2006 г. № 38-ФЗ). М.: «Омега-Л», 2008. – 51 с.

Ценев В.В. Психология рекламы. Реклама, НЛП и 25-й кадр. СПб.: Речь, 2007. 224 с.

Шаповалов Г.В. Социальная реклама как фактор преодоления рисков в духовно-нравственной сфере российского общества в условиях глобализации: дис. … канд. соц. наук. Краснодар, 2012. 149 с.

References

Ksynkin K.M. Metody sozdaniya sotsial’noi reklamy (prakticheskiy opyt v antinarkoticheskoy sfere). Deyatel’nost’ pravookhranitel’nykh organov i spetsial’nykh sluzhb v sfere protivodeistviya nezakonnomu oborotu narkotikov. – Leningradskaya obl.: Severo-Zapadnyy institut povysheniya kvalifikatsii FSNK Rossii, 2011, pp. 126-145. (In Russian).

Nikolaishvili G.G. Sotsial’naya reklama: teoriya i praktika. M.: Aspekt-Press, 2008. 191 p.

Novikov M.N. Reklamnyy tekst v SMI: sposoby oboznacheniya tselevoy auditoria: avtoref. dis.… kand. filol. nauk. Rostov n/D., 2007. 22 p.

Red’kina T.Yu. O «narkotizatsii» russkoy rechi. Konstruirovaniye neproblemnogo povedeniya – metody i printsipy konstruktivnoy propagandy. SPb., Lab. oper. pechati SPbGU, 2010. – S. 6-13.

Ryumin R.V. Sotsial’naya reklama kak rechevoy zhanr: avtoref. dis. … kand. filol. nauk. Tomsk, 2012. 24 p.

Federal’nyy zakon «O reklame» (ot 13 marta 2006 g. № 38-FZ). M.: «Omega-L», 2008. 51 p.

Tsenev V.V. Psikhologiya reklamy. Reklama, NLP i 25-y kadr. SPb.: Rech’, 2007. 224 p.

Shapovalov G.V. Sotsial’naya reklama kak faktor preodoleniya riskov v dukhovnonravstvennoy sfere rossiiskogo obshchestva v usloviyakh globalizatsii: dis. … kand. sots. nauk. Krasnodar, 2012. 149 p.

How to Cite

Брусенская, Л. А., & Куликова, Э. Г. (2018). The Media: Ethical, Linguistic and Perlocutionary Parameters of Social Anti-Drug Advertising. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (1), 142–150. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1122

Issue

Section

LINGUISTICS

Most read articles by the same author(s)