Teaching the Foreign Dialogue Communication in the Context of Communicative Strategies

Authors

  • Татьяна Борисовна Михеева кафедра «Мировые языки и культуры» Донского государственного технического университета
  • Маргарита Владимировна Ерещенко кафедра «Русский язык как иностранный» Донского государственного технического университета
  • Ирина Александровна Антибас кафедра «Русский язык как иностранный» Донского государственного технического университета

Abstract

Tatyana B. Mikheeva, Margarita V. Ereschenko, Irina A. Antibas (Rostov-on-Don, Russian Federation)

Understanding the interaction of actors in the process of dialogic communication is considered from the standpoint of teaching foreignlanguage dialogue and existing concepts of communicative strategies. The article presents specific features of the dialogue, as well as some defects in dialogical communication. Dialogue is seen as a phenomenon of oral, unprepared speech, reflecting all the laws of the process of communication as a whole. The unpreparedness of the act of dialogical communication is the foundation for the development of communicative competence in a foreign language. The need for the formation of communicative competence for the use of a foreign language in various spheres of human activity determines the attention paid by foreign language teachers and researchers to dialogue as the most common phenomenon of oral speech. For the collection and analysis of linguistic material, the methods of observation, experiment, and the method of extracted discourse were used. Particular attention is paid to the specifics of the grammatical design of the speaker’s intentions. In teaching the grammatical formulation of dialogical speech, the role strategies of communicants can be used.

The authors propose the introduction of a module of a communicative workshop, where the simulated dialogue will serve as the main unit.

Key words: dialogic communication, communicative strategies, modeling of linguistic interaction, grammatical design, communication defects.

Author Biographies

Татьяна Борисовна Михеева, кафедра «Мировые языки и культуры» Донского государственного технического университета

Tatiana B. Mikheeva – professor of World Languages and cultures dpt. Don State Technical University.

Маргарита Владимировна Ерещенко, кафедра «Русский язык как иностранный» Донского государственного технического университета

Margarita V.Ereschenko – associate professor of Russian as a Foreign Language dpt. Don State Technical University.

Ирина Александровна Антибас, кафедра «Русский язык как иностранный» Донского государственного технического университета

Irina A. Antibas – senior lecturer of Russian as a Foreign Language dpt. Don State Technical University.

References

Абульханова-Славская К. А. Стратегия жизни. М.: Мысль. 1991. 303 с.

Бахтин М.М. Эстетика словесного творчества. М.: Искусство, 1979. 423 с.

Васильева И.И. Психологические особенности диалога: дис. … канд. психол. наук М., 1984. URL: http://www.dissercat.com/content/psikhologisheskieosobennosti-dialoga (дата обращения 11.09.2017).

Грайс Г.П. Логика и речевое общение // Новое в зарубежной лингвистике. Вып. ХVI: Лингвистическая прагматика. М.: Прогресс, 1985. С. 220-234.

Давер М.В., Михеева Т.Б. Коммуникативные стратегии дискурса в обучения иноязычному диалогу. Стратегический подход: монография. Saarbrücken (Germany)/ LAP Lambert, 2016. 136 c.

Ерещенко М.В. Качан Ю.Е. Аутентичность текста в рамках коммуникативно-когнитивного подхода обучения иностранному языку // Когнитивные исследования языка. 2017. № 29. С. 578–583.

Йотов Ц.Д. Лингвистика одновременного говорения. София: Универс. изд-во им. Св. Климента Охритского. 1991. 198 с.

Падучева Е.В. Высказывание и его соотнесенность с действительностью. М.: УРСС. 2001. 287 с.

Щерба Л.В. Восточнолужицкое наречие. Т. 1. Прага, 1915. 54 с.

Якубинский Л.П. О диалогической речи // Якубинский Л.П. Избранные работы: Язык и его функционирование. М., 1986. С. 17–58.

Chomsky N. Aspects of the theory of syntax. Cambridge: MIT Press, 1965. P. 19. Clark H.H., Shaefer E.F. Contribution to discourse // Cognitive Science, 1989. 13 Clark H,H. Wilkes-Gibbs D. Referring as a collaborative process // Cognition. 1986. 22.

Cohen A.D., Scott K. A synthesis of approaches to Assessing Language Learning Strategies // Language Learning Strategies around the World. 1996. P. 89–109.

References

Abulkhanova-Slavskaya K.A. Strategiya zhizny. M.: Mysl, 1991. 303 p. (In Russian).

Bakhtin M.M. Ehstetika slovesnogo tvorchestva. M.: Iskusstvo, 1979. 423 p. (In Russian).

Vasilieva I.I. Psihologicheskiye osobennosty dialoga: dis. … kand. psikhol. nauk. M., 1984. URL http://www.dissercat.com/content/psikhologisheskie-osobennostidialoga (available at 11.09.2017)/ (In Russian).

Grais G.P. Logika I rechevoye obshcheniye. Novoye v zarubezhnoy lingvistike. Vyp. XVI: Lingvistichesraya grammatika. M.: Progress, 1985, pp. 220-234. (In Russian).

Daver M.V., Mikheeva T.B. Kommunikativnye strategii diskursa v obuchenii inoiazychnomu dialogu. Strategicheskiy podkhod: monografiya. Saarbrucken (Germany)/ LAP Lambert, 2016. 136 c. (In Russian).

Ereshchenko M.V. Kachan Yu.E. Autentichnostˊ teksta v ramkakh kommunikanivno-kognitivnogo podkhoda obucheniya inostrannomu yazyku. Kognitivnyye issledovaniya yazyka. 2017, no. 29, pp. 578-583. (In Russian).

Yotov Ts. D. Lingvistika odnovremennogo govoreniya. Sofiya: Univers. izd-vo im. Sv. Klimenta Okhritskogo. 1991. 198 p. (In Russian).

Paducheva E.V. Vyskazyvaniye i yego sootnesennostˊ s deistvitelnostiyu. M.: URSS. 2001. 287 p. (In Russian).

Shcherba L.V. Vostochnoluzhitskoye narechiye. T. 1. Praga, 1915. 54 p. (In Russian).

Yakubinskiy L.P. O dialogicheskoy rechy. Yakubinskiy L.P. Izbrannyye raboty: Yazyk I ego funktsionirovaniye. M., 1986, pp. 17-58. (In Russian).

Chomsky N. Aspects of the theory of syntax. Cambridge: MIT Press, 1965. P. 19. Clark H.H., Shaefer E.F. Contribution to discourse. Cognitive Science, 1989. 13.

Clark H,H. Wilkes-Gibbs D. Referring as a collaborative process // Cognition. 1986. 22.

Cohen A.D., Scott K. A synthesis of approaches to Assessing Language Learning Strategies. Language Learning Strategies around the World. 1996. P. 89-109.

How to Cite

Михеева, Т. Б., Ерещенко, М. В., & Антибас, И. А. (2018). Teaching the Foreign Dialogue Communication in the Context of Communicative Strategies. Proceedings of Southern Federal University. Philology, (2), 186–195. Retrieved from https://philol-journal.sfedu.ru/index.php/sfuphilol/article/view/1164

Issue

Section

EDUCATION