Speech Self-dependence as the Factor of Developing a Foreign Language Communicative Competence
Abstract
Marina A. Lubyanova, Tatyana A. Khanyukova (Rostov-on-Don, Russian Federation)
Development of speech self dependence is the necessary condition for the formation of communicative competence in the process of school instruction in foreign languages.
Self dependence, as the innate property of a personality, which is manifested in the ability to set as a goal and to accomplish the actions, directed toward achieving this goal, is the basis of the formation of speech self dependence under the school conditions in the adequate self-appraisal and the responsibility for its activity.
In the foreign language teaching methods the speech self dependence is considered as an important component of foreign language speaking activity, which assumes the presence of personal initiative in the speech behavior, the readiness to enter into the contact for the solution of communicative problems.
The special feature of contemporary development stage of the speech self dependence of students becomes its formation at the metacognitive level, which assumes self dependence not only in search and mastering of information, but also self dependence in its use in the speech practice.
Foreign language speech self dependence is formed in the process of the development of communicative competence at the lessons of foreign language and is subject to improvement during entire process of instruction under the control and direct participation of a teacher.
Key words: innate property of a personality, developing communicative competence, quality of personality, foreign language speech self dependence, metacognitive level.
DOI 10.23683/1995-0640-2018-4-215-223
References
Альмуханова А.Б. Большая психологическая энциклопедия: самое полное современное издание. Более 5000 психологических терминов и понятий. М.: Эксмо, 2007.
Аристова Л. П. Воспитание познавательной самостоятельности школьников в процессе обучения основам наук. Казань: Таткнигиздат, 2005.
Бим И.Л. Личностно-ориентированный подход – основная стратегия обновления школы // Иностранные языки в школе. 2002. № 2. С. 12–15.
Брунер Дж. Процесс обучения. М.: АПН РСФСР, 1962.
Выготский Л. С. Педагогическая психология. М.: Астрель: Люкс, 2005.
Гальперин П.Я. Новые возможности обучения, в частности, иностранным языкам // Вопросы методики преподавания иностранных языков на неязыковых факультетах университетов. М.: Изд-во Моск. ун-та, 1971. С. 11–15.
Есипов Б.П. Самостоятельная работа учащихся на уроке. М.: Учпедгиз, 1961.
Зимняя И.А. Педагогическая психология. Ростов н/Д.: Феникс, 1997.
Зимняя И.А. Психология обучения иностранным языкам в школе. М.: Просвещение, 1991.
Инициативность [Электронный ресурс]. URL: http://psyznaiyka.net/viewxarakter.html?id=iniziativnost (дата обращения 08.05.2018).
Кашин М. П. Самостоятельная работа учащихся на уроке // Советская педагогика. 1957. № 5.
Копосова О. Б. Актуализация речевой инициативы младших подростков в процессе обучения их устной иноязычной речи: на материале английского языка: автореферат дис. … кандидата педагогических наук. М., 2001.
Леонтьев A.A. Психолого-педагогические основы обновления методики преподавания иностранных языков: лекция-доклад. М.: Исслед. центр проблем качества подгот. специалистов, 1998.
Леонтьев А.Н. Деятельность. Сознание. Личность. М.: Смысл, Академия, 2005. 352 с.
Лернер, И. Я. Проблемное обучение. М.: Знание, 1974.
Лубянова М.А. Интерактивные технологии общения в подготовке учителя иностранного языка // Современный ученый. 2017. № 4, 2017. С. 20–24.
Николаева Е.Н. Метакогнитивная компетенция – в чём проблема? // Вестн. практической психологии образования. СПб., 2014. [Электронный ресурс]. URL: https://psy.su/feed/3966/ (дата обращения 08.05.2018).
Панфилова Т.С. Воспитание самостоятельности школьников в учебной работе. М.: Учпедгиз, 1960.
Пассов Е.И. Урок иностранного языка в средней школе. М.: Просвещение, 1988. 223 с.
Рогова Г. В., Рабинович Ф. М., Сахарова Т. Е. Методика обучения иностранным языкам в средней школе. М.: Просвещение, 1991.
Рубинштейн С. Л. Основы общей психологии. СПб.: Питер, 2002. 712 с.
Сафонова В. В. Социокультурный подход: основные социально-педагогические и методические положения // Иностранные языки в школе. 2014. № 11. С. 2–13.
Соловова Е. Н. Методика обучения иностранным языкам. Базовый курс. М.: АСТ, Астрель, 2008.
Современные языки: Изучение, преподавание, оценка: общеевропейские компетенции владения иностранным языком. Страсбург, 1996.
Талызина, Н.Ф. Педагогическая психология: учеб. пособие для студ. сред. пед. учеб. заведений. М.: Издат. центр «Академия», 1998.
Ушинский К. Д. Собр. соч. Т. 11. М.: Изд-во Академии пед. наук, 1952.
Энциклопедия социологии [Электронный ресурс]. URL: http://onlineslovari.com/entsiklopediya_sotsiologii/page/samostoyatelnost.3475/ (дата обращения 08.05.2018).
References
Al`mukhanova A.B. Bol`shaya psikhologicheskaya ehntsiklopediya: samoye polnoye sovremennoye izdanyie. Boleye 5000 psikhologicheskikh terminov i ponyatiy. M., Ehksmo, 2007. (In Russian).
Aristova L. P. Vospitaniye poznavatel`noy samostoyatel`nosti shkol`nikov v protsesse obucheniya osnovam nauk. Kazan`, Tatknigizdat, 2005. (In Russian).
Bim I.L. Lichnostno-oriyentirovannyy podkhod – osnovnaya strategiya obnovleniya shkoly. Inostrannyye yazyki v shkole, 2002, no. 2, p. 13.
Bruner Dzh. Protsess obucheniya. M., 1962. (In Russian).
Vygotskiy L. S. Pedagogicheskaya psikhologiya. M., 2005. (In Russian).
Gal`perin P.Ya. Novyye vozmozhnosti obucheniya, v chastnosti, inostrannym yazykam. Voprosy metodiki prepodavaniya inostrannykh yazykov na neyazykovykh fakul`tetakh universitetov.M., 1971. (In Russian).
Yesipov B.P. Samostoyatel`naya rabota uchashchikhsya na uroke. M., 1961. (In Russian).
Zimnyaya I.A. Pedagogicheskaya psikhologiya. Rostov n/D., 1997. (In Russian).
Zimnyaya I.A. Psikhologiya obucheniya inostrannym yazykam v shkole. M., 1991. (In Russian).
Initsiativnost`. Available at: http://psyznaiyka.net/view-xarakter.html?id= iniziativnost (accessed 08.05.2018). (In Russian).
Kashin M. P. Samostoyatel`naya rabota uchashchikhsya na uroke. M., 1957. (In Russian).
Koposova O. B. Aktualizatsiya rechevoy initsiativy mladshikh podrostkov v protsesse obucheniya ikh ustnoy inoyazychnoy rechi: na materiale angliyskogo yazyka: avtoref. dis.… kand. pedagogicheskikh nauk. M., 2001. (In Russian).
Leont`ev A.A. Psikhologo-pedagogicheskiye osnovy obnovleniya metodiki prepodavaniya inostrannykh yazykov: Lektsiya-doklad. M., 1998. (In Russian).
Leont`ev A.N. Deyatel`nost`. Soznaniye Lichnost`. M., 2005. 352 p.
Lerner I. Ya. Problemnoye obucheniye. M., 1974. (In Russian).
Lubyanova M.A. Interaktivnyye tekhnologii obshcheniya v podgotovke uchitelya inostrannogo yazyka. Sovremennyy uchenyy, 2017, no. 4, pp. 20-24. (In Russian).
Nikolayeva E.N. Metakognitivnaya kompetentsiya – v chyom problema? Vestnik prakticheskoy psikhologii obrazovaniya. SPb., 2014. Available at: https://psy. su/feed/3966/ (accessed 08.05.2018). (In Russian).
Panfilova T.S. Vospitaniye samostoyatel`nosti shkol`nikov v uchebnoy rabote. M., 1960. (In Russian).
Passov E.I. Urok inostrannogo yazyka v sredney shkole. M., 1988. (In Russian).
Rogova G. V., Rabinovich F. M., Sakharova T. E. Metodika obucheniya inostrannym yazykam v sredney shkole. M., 1991. (In Russian).
Rubinshteyn S. L. Osnovy obshchey psikhologii. SPb., 2002. (In Russian).
Safonova V. V. Sotsiokul`turnyy podkhod: osnovnyye sotsial`no-pedagogicheskiye i metodicheskiye polozheniya. Inostrannyye yazyki v shkole, 2014, no. 11, pp. 2-13. (In Russian).
Solovova E. N. Metodika obucheniya inostrannym yazykam. Bazovyy kurs. M., 2008. (In Russian).
Talyzina N.F. Pedagogicheskaya psikhologiya: ucheb. posobiye dlya stud. sred. ped. ucheb. zavedeniy. M., 1998. (In Russian).
Ushinskiy K. D. Sobr. sochineniy. T. 11. M., 1952. (In Russian).
Ehnciklopediya sotsiologii. Available at: http://onlineslovari.com/ entsiklopediya_sotsiologii/page/samostoyatelnost.3475/ (accessed 08.05.20018). (In Russian).
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).